sobota 26. května 2012

RC Recenze: Deník úúúplně obyčejného upíra

Autor: Tim Collins
Knižní série: Deník úúúplně obyčejného upíra #1

Počet stran: 224
Překlad: Dušek Zdík, Ph. D.

Jmenuji se Nigel Mullet. V upíra jsem se proměnil, když mi bylo patnáct. V tomhle věku už zůstanu napořád, takže musím trávit věčnost bojem s akné, mutujícím hlasem a svou neobratností při balení holek…
Trápí mě mé zoufalé pokusy o upoutání pozornosti mé životní lásky Chloe. Tak rád bych zabořil špičáky do jejího krku… Jsem mrtvý už víc než osmdesát let a přitom jsem ještě ani jednou neměl holku! A do toho musím neustále řešit mé neskonale trapné upírské rodiče, kteří se pokoušejí pít krev mým kamarádům.

Trochu o autorovi
Tim Collins žije v Londýně. Na kontě má kromě Deníku úúúplně obyčejného upíra i dalších 11 knih, které byly přeloženy do více než dvaceti jazyků. Deník následují ještě dvě další knihy. Kromě Deníku napsal i několik nefiktivních knih pro dospělé.

Nigel Mullet nikdy nebyl jedním z těch populárních dětí, právě naopak. A o to horší je ten fakt, že takhle žije už pěkně dlouho, a to skoro sto let. Člověka (pardon, upíra) už to za tu dobu rozhodně unaví. A co hůř, Nigel má tu smůlu, že narozdíl od ostatních upírů, on postrádá jakoukoliv supersílu, ať už superrychlost či super- cokoliv. Je to prostě 15ti letý kluk, který dokonce ani ve svých sto letech ještě neměl ani holku. Je ale rozhodnut, že to se změní příchod nové spolužačky do jejich třídy - Chloe.

Nigela jsem si rozhodně oblíbila - je to pořádný ztřeštěnec, který nedokázal dospět ani po sto letech. I když, kdo by to po něm chtěl, když je mu pořád 15 a žije se svými 'rodiči', lidmi, kteří ho přeměnili, a 'sestrou', která narozdíl od něho dostala z upírských výhod všechno. Dobře se mi četlo i o tom jeho pobláznění z Chloe - některé básničky, které byl schopen vymyslet... Ostatní postavy, alespoň tak to cítím já, moc prostoru nedostaly, protože se kniha většinou odehrávala v Nigelově hlavě - jak jinak taky.

Ne tak vtipné, jak se zdálo
Opravdu nemůžu říct, že by se mi tahle kniha nelíbila - Nigel byl rozhodně dost ztřeštěný a mě jeho eskapády bavily, hlavním problémem bylo snad jen to, že jsem si představovala, že se snad budu smát víc - či že se u těch vtipů budu prohýbat smíchy. Už jen z anotace jsem měla dojem, že právě o to v knize šlo. Místo toho jsem ze sebe ale párkrát vyloudila slabý úsměv, možná jen jednou nebo dvakrát jsem se opravdu zasmála. Možná, že kdybych ke knize nepřistupovala s takovým očekáváním, tak by mě možná tolik nezklamala. Zase ale nemůžu říct, že by se mi nečetla dobře, to naopak. A styl, jakým byly stránky udělány, jako u opravdového deníku, se mi taky zamlouval, stejně tak občasné kresby.

Překlad se mi opravdu líbil. Rozhodně se mi zdálo, že i v něm byla vystižena taková ta Nigelova osobnost, což bylo jen dobře.

Celkově nemůžu říct, že by je jednalo o špatnou knihu - to vůbec. Občas jsem se i trochu nasmála a myslím, že mladší čtenáři by si knihu opravdu užili. Nevím, zda jsem toho od ní očekávala příliš hodně, každopádně dávám takové ty hezké lepší tři hvězdičky, které si podle mě určitě zaslouží.