středa 21. listopadu 2012

Recenze: The Assassin's Curse

Autorka: Cassandra Rose Clarke
Knižní série: The Assassin's Curse #1

Ananna z Tanarau opustí loď, když se ji rodiče pokusí provdat do přátelského pirátského klanu: chce velet své vlastní lodi, ne sloužit jako druhý velící důstojník se svým přitažlivým, ale bezradným snoubencem. Ale její útěk má strašné následky, když se dozví, že na ni potupený klan poslal nájemného vraha.
A když ji ten vrah, Naji, konečně dohoní, tak se věci ještě zhorší. Ananna neúmyslně spustí špatnou kletbu, která jí změní život. Teď jsou Ananna s Najim nuceni stát se spojenci a pracovat na tom zrušit kletbu, aby se jejich životy zase vrátili do normálu. Nebo alespoň takového normálu, jak je to s životy piráta a nájemného vraha jde.

Jako piráta není život Ananny z Tanarau zrovna předvídatelný - co ví je to, že by jednou chtěla svou vlastní loď. Jenže její sny o tom, že bude s rodiči do té doby šťastně brázdit moře se vypaří jen co jí oznámí, že si bude muset vzít Tarrina - syna vůdce jiného klanu. Ananna není jednou z těch lidí, kteří by dělali, jak se jim řekne a proto, jen co se jí naskytne příležitost, vezme nohy do zaječích. Jenže co netušila je to, že druhý pirátský klan bude tak zpotupěný, že za ní vyšle nájemného vraha - Anannu vždy děsili a je jí jasné, že jakmile ji dohoní, tak mu neuteče. Jenže situace se tak trochu zamotá, když jsou k sobě najednou přivázáni kletbou, kterou spustila.

Na Ananně se mi líbilo, že si nenechala všechno jen tak líbit a nebála se dosáhnout toho, co chtěla. A to dokázala už ve chvíli, kdy utekla. Rozhodně to není jedna z těch hrdinek, co by pořád vzdychaly, jak potřebují zachránit - ne že by to Ananna někdy nepotřebovala, rozhodně to ale nedá najevo. Nemůžu říct, že bych vždy chápala proč dělá to, co dělá či že bychom si snad byly nějak podobné, ale rozhodně jsem si ji oblíbila, i kdyby už jen pro její odvahu.

Co se týče Najiho, tak u něho jsem občas měla trochu rozporuplnější pocity - myslím ale, že ve výsledku si mě určitě získal. Musím říct, že se mi líbilo, že se vztah mezi ním a Anannou nevyvíjel úplně tak, jak by se snad dalo očekávat. Není to tak, že by o ni měl Naji nějaký zájem (alespoň v této knize) a to se mi líbí - konečně kniha, kde se kluk do holky nezamiluje na první pohled, i když třeba není tolik hezká. I když, jestli se Naji nevzpamatuje ani ve druhé knize, tak už si asi půjdu pro pánvičku.

Kniha se tak úplně nevyvinula v to, co jsem od ní čekala, a to už od samotného začátku, nemůžu ale říct, že by mě snad nějak zklamala či si mě přece jen nezískala. Chvíli mi taky trvalo zvyknout si na způsob vyprávění. Jakožto z pohledu Ananny, která je pirát, je kniha napsaná nespisovnou angličtinou (slova jako ain't, potom dvojitý zápor). Ne že bych si ale stěžovala, právě naopak - líbí se mi, že to tak autorka udělala, rozhodně se to k Ananně hodilo.

Ačkoliv v některých ohledech mi kniha přišla originální, tak se tu i tak objevovaly nějaké staré známé faktory, ani to mi ale nezabránilo, abych si knihu pořádně neužívala. Líbil se mi příběh, bylo tam plno dobré akce a já se rozhodně nenudila. Četla jsem od pár recenzentů, že se jim konec zdál uspěchaný, jakoby utnutý v půlce knihy a musím jim dát za pravdu, skutečně se to tak může zdát, kor když se tam zas tolik věcí (nebo spíš skoro žádné) nevyřešily a nedošlo k moc odhalením.

Jenže od toho tu je taky druhý díl, ve kterém bude příběh Ananny a Najiho pokračovat a doufám, že se v něm všechno dozvíme, protože já už se na něj opravdu těším a rozhodně mě zajímá, jak oba vyřeší to dilema, které před ně bylo na konci knihy postavené. Já věděla, že si tu knihu nemám číst tak brzo. Teď musím čekat příšerný půlrok a něco na dvojku!