čtvrtek 3. ledna 2013

Recenze: Shift

Autor: M.R. Merrick
Knižní série: The Protector #2

Zničen strašnou ztrátou se Chase snaží vybalancovat život, který mu zbyl, rodinu, kterou stále poznává a moc, o které si nikdy nemyslel, že by ji mohl mít. Nerozumí, proč z něj Bohyně udělala Ochránce a obdarovala ho dvěma věcmi: Značkou, tetováním, které teď pokrývá jeho záda a prstenem. Ale mezi výslechem Kruhu a psychickými útoky Rileyho je Značka jeho nejmenší problém. Uvnitř Rayny je démon, který bojuje, aby se osvobodil a není to její vnitřní čarodějka. Je to něco jiného - příšera, která hrozí, že ji roztrhne.

Recenze obsahuje spoilery na přechozí díl.
Od té doby, co kvůli Rileymu ztratil svou matku, to jde s Chaseovým životem z kopce. Nebo teda alespoň víc z kopce než obvykle. Nejenže má tak trochu problém zapadnout do své nové rodiny - přece jen, bez jeho mámy už to není ono. Ale navíc se potýká s Rileym, který mu nedá pokoj ani v jeho vlastní mysli. problémům čelí i ohledně Rayny, jejíž měňavcová část vyplouvá na povrch a její tělo se touží přeměnit na něco jiného. Jenže nežby tu přeměnu Ryna zvládla, tak by ji dřív zabila. A to Chase dovolit nemůže. Navíc pořád netuší, co má vlastně dělat jako takzvaný Ochránce.

Musím říct, že jsem se na druhý díl této série celkem čekala. Od prvního dílu jsem toho tolik neočekávala a upřímně mě příjemně překvapil a já se těšila, že si zase jednou hezky počtu. Jenže ejhle - najednou mi na knize vadilo neskutečně hodně věcí a ani děj už jsem si tolik neužívala. Hádám, že to se občas stává, i tak je mi to ale líto.

Jako první musím na knize vytknout asi to, že mi přišlo, že je Chase v některých značně evidentních ohledech neuvěřitelně hloupý. Už v minulém díle jsem jen kroutila hlavou nad skutečností, že jim nedošlo, že tam bytost dvou ras (či nějak tak) je Rayna a přitom se právě na ni v té knize hodně soustředili a bavili se o tom - a tady se opět vyskytovaly podobné věci. Jako já neříkám, že musí hlavní hrdina vždy všechno vyřešit, vždyť často se v knihách vyskytují nápovědy, které třeba čtenář odhalí dřív. Ale tohleto není protahování děje, tohle už opravdu hraničí s čirou hloupostí hlavního hrdiny, abych to řekla tak naplno.

Co mi dále vadilo? Chaseovo narůstání schopností. Dva elementy jsem v minulém díle přežila. Přece jen se to ve fiktivním světě M.R. vyskytuje i občas. Jenže v téhle knize Chase získal další dva a kdo se se mnou chce vsadit, že v té dalším získá i ten poslední, a to blesk, který nikdo neměl už kdovíjak dlouho? Jo, asi tak. Já to beru, je to Ochránce a bla bla, ale ten vám teda hodně ušel od doby, kdy si myslel, že moc nemá ani jednu. A upřímně, co je to za zábavu, když tam evidentně bude Chase nejsilnější bytost na planetě. Ony ty knihy občas bývají zajímavé spíše tím, že si hlavní hrdina musí najít cestu i skrz jejich nedostatek, víte. Že se třeba liší, ale ne tolik. Ale to jen tak dodávám jako.

I celkový děj už mi nepřišel takový dobrý - i v minulém díle jsem měla trochu poznámky ke stylu psaní M.R. Merricka a v tomhle díle se to bohužel o tolik nezlepšilo. Teda, nejde o styl jako takový - spíš mi jen připadal zvláštní. A k tomu připočtěte i to, že jsem měla dojem, jakoby se děj zas tak daleko neposunoval - jistě, máme tu Raynu, která se mění, máme tu dvě smečky, co proti sobě soupeří, fajn - ale můžeme se už přesunout k tomu hlavnímu, neboli tomu, že je Chase proboha Ochránce a že už druhou knihu nemáme absolutní páru, co konkrétně to vlastně znamená? Ne? Tak promiňte, já se jen ptala.

Na druhou stranu ale nemůžu říct, že bych se u čtení nějak nudila, což je rozhodně plus. Určitě mi příběh připadá zajímavý a mě orpavdu zajímá, jak to dopadne (teda, vím, jak to dopadne - Chase nás všechny zachrání. Ale mluvím tu spíš o takovém tom vyvrcholení, než skutečném konci) a určitě doufám, že se Chase s Raynou dají konečně dohromady. Protože musí, jasné. Ale jinak pro mě byl druhý díl oproti tomu prvnímu určitě menší zklamání.