čtvrtek 20. září 2012

RC Recenze: Zápas o osud lidstva

Autorka: Christy Raedeke
Knižní série: Mayské proroctví #1

Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 320
Překlad: Drahomíra Michnová

Česká anotace:
Šestnáctiletá Caity odhalí význam podivných znaků vyřezaných v obložení svého pokoje. Jde o dávné mayské proroctví, které jí přisuzuje důležitou roli v osudu lidstva. Bude mít dostatek sil a především odvahy vzít na sebe nelehký a nebezpečný úkol?





Trochu o autorce
Christy Radeke kromě psaní taky ráda cestuje - byla už v Himalájích, strávila Halloween ve skotském hradě z 16. století, prozkoumala Diovu jeskyni na Krétě nebo třeba prozkoumala katakomby pod Paříží a Římem. Je příjemcem Holmesova společenství literatury pro mladé čtenáře. Žije v Oregonu se svým manželem a dvěma dětmi.

Stručný děj
Šestnáctiletá Caity Mac Firelandová rozhodně nikdy neplánovala, že by se někdy měla s rodiči přestěhovat na hrad, který její rodiče zdědí po zesnulém příbuzném. A už rozhodně neplánovala, že by snad měla sehrát nějakou úlohu v dávném proroctví, které vzniklo, ještě než se sama narodila - nějaké ty sny má sice každý, ale koho by napadlo, že se to skutečně stane, že? A přece jen. Všechno začne tím, když za svým pokojem objeví skrytou místnost a v ní zvláštní znaky, které odhalují starověké proroctví, ve kterém má ona evidentně sehrát nějakou úlohu.

Kolem a kolem
Upřímně jsem moc nevěděla, co si mám o Caity myslet - ne že by mi nebyla sympatická nebo mě snad něčím iritovala, spíš si mě ani zas tolik nezískala, což tak trochu začalo už jejím prohlášením na začátku, že je superchytrá - upřímně mi nepřipadala, že by se svým inteligenčním kvocientem od nás obyčejných smrtelníků nějak lišila. Na druhou stranu mi po zbytek knihy přišla v pohodě a žádné další rozepře jsem s ní moc neměla. Jenom jsem si pořád říkala, kdy se ta super inteligence projeví. Taky jsem si celkem oblíbila i Caitin 'milostný' zájem - Alexe. I když upřímně, ti kluci by po tom, co jim holka řekne nějakou šílenou věc, opravdu měli přestat znít 'Zvědavě, ale ne nevěřícně', nebo se z toho za chvíli stane má nenáviděná fráze číslo jedna.

Konec dnů se blíží... a nebo ne?
Ohledně téhle knihy jsem měla opravdu rozporuplné pocity - na jednu stranu se mi četla dobře a měla jsem i to nutkání neustále obracet stránky a číst dál - a na tu druhou jsem si zase naopak musela říkat, jak tam jsou některé věci až moc přitažené za vlasy, dokonce i na paranormální knihu. Nebo teda ne spíš paranormální, jako nějakou o starověkém proroctví. A to včetně toho, že Caity i její kamarádka mají za emailovou adresu jejich celé jméno. (Ne teď vážně, on to takhle nějaký teenager opravdu dělá?) Celý nápad s proroctvím se mi opravdu líbil - způsob, jakým autorka děj dál potáhla dopředu už zase tolik ne. Pořád se mi kniha líbila - jenom jsem prostě musela až příliš mnohokrát vrtět hlavou. Počínaje emailovými adresami a konče tím, že Caity stačilo udat nějaký mystický důvod a její kamarádka Justine pro ni byla ochotná udělat cokoliv. Na jejím místě bych spíš okamžitě volala na psychiatrií.

Překlad
Opět jednou, překlad se mi líbil a určitě se mi díky němu kniha četla o trochu lépe. Jednu chvíli jsem sice koukala na 'Doktora Who', ale předpokládám, že takhle alespoň více lidí ví, o co se jedná. Přece jen, u nás není 'Pán času' tolik známý jako když lidi slyší anglický název, takže chápu, že to překladatelka přeložila takhle.

Shrnutí a hodnocení
Celkově se mi kniha líbila - rozhodně nemůžu říct, že ne. Autorka si navíc rozhodně vybrala zajímavé téma - přece jen, Mayové a jejich kalendář jsou rozhodně známí. Jenže čím víc jsem se dostávala do knihy, tím víc jsem jen koukala na to, co se tam děje. Některé věci mi přišly nelogické, jiné naopak celkově na hlavu. Přece jen ale, nejedná se o naprosto špatnou knihu, do jejíhož dočtení bych se musela nutit a já jí dávám dobré 3 hvězdičky a určitě ji můžu doporučit těm, kteří by si rádi přečetli zase něco nového na téma Mayové.

Ráda bych tímto poděkovala nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku této knihy.

Žádné komentáře:

Okomentovat