pátek 28. září 2012

Recenze: Shadow and Bone

Autorka: Leigh Bardugo
Knižní série: The Grisha #1

Obklopen nepřáteli, kdysi velký národ Ravků byl rozdělen na dvě části Stinným závojem, skoro neproniknutelnou temnotou, ve které žijí příšery hodující si na lidském mase. Teď jeho osud nejspíš leží na bedrech jednoho uprchlíka.
Alina Starková nikdy nebyla v ničem dobrá. Ale když je její skupina u Závoje napadena a její nejlepší přítel smrtelně zraněn, Alina v sobě odhalí spící sílu, která mu zachrání život - sílu, která může být klíčem k osvobození její válkou zpustošené země. Odloučená ode všeho, co zná, je Alina okamžitě zavedena na královský dvůr, aby byla vycvičena jako členka Grishy, magické elity, kterou vede tajemný Darkling.
Ale v tomhle bohatém světě není nic takové, jak se zdá. Visí nad nimi temnota a osud celého království závisí na její nespoutané síle, Alina bude muset odhalit tajemství Grishy... a tajemství jejího srdce.

Už jako malá přišla Alina Starková o oba rodiče a vyrůstala proto v sirotčinci. Tam taky potkala svého kamaráda Mala a od té doby byli nerozdělitelní a dokonce spolu narukovali do armády - jenže poslední dobou je všechno jinak. Alině připadá, jako by Mala ztrácela a navíc se vypořádává s jakýsimi city k němu.

Tohle všechno ale odejde do pozadí, když musí jejich jednotka podniknout výpravu, ze které se někdo nemusí vrátit živý - překročit Stinný závoj, který odděluje národ Ravků na dvě části a to, co v něm žije, rozhodně nebude váhat dvakrát, než se rozhodne si je dát k obědu. I tak ale nikdo nečekal, že se to zvrtne v takový masakr. A že bude Malův život v ohrožení a Alina ho zachrání díky síle, o které ani netušila, že ji má. Síle, která z ní dělá Grishu, jednu z magické elity. Alina je poté odvedena, aby byla jako Grisha vycvičena a nechává za sebou Mala a vše, co dosud znala.

Shadow and Bone pro mě byla jednou z nejočekávanějších knih v tomto roce. Jako první mě, jak už to bývá, rozhodně zaujala svou obálkou, která mi přišla jiná, originální, oproti ostatním. A co teprve ta anotace. Je jasné, že jsem ji musela mít a rozhodně jsem doufala, že mě kniha nezklame.

Alina byla rozhodně hrdinka, která mi byla okamžitě sympatická - chápala jsem, proč co dělá, místy jsem s ní i cítila a rozhodně mi její jednání nepřišlo nijak iracionální či hloupé. Občas mi sice ohledně jedné věci přišla celkem důvěřivá, vzhledem k okolnostem jsem se jí ale zas tolik nedivila. Hodně jsem si oblíbila i Mala, i když se tam asi polovinu knihy moc nevyskytoval a rozhodně jsem Alině přála, aby její city opětoval. Rozhodně mi jako postava přišel zajímavý i vůdce Grishů, Darkling a stejně tak mi přišly zajímaví i Grishové obecně.

Musím říct, že se mi hodně líbil svět, který Leigh vytvořila - přišel mi celkem originální a líbilo se mi i jeho zasazení jakdyby do Ruska. Místy se v knize vyskytovaly trochu nudnější části a v určitých chvílích bylo trochu předvídatelnější, jak se děj asi vyvine, za což byla hvězdička dolů - celkově jsem si ale čtení užívala a sem tam jsem přece jen byla některými zvraty překvapená a ke konci mě kniha pohltila dokonce natolik, že jsem jen hltala jednu stránku za druhou, dokud jsem celou knihu nedočetla, protože jinak to prostě nešlo a konec mě rozhodně nalákal na to si přečíst další knihy v této trilogií (což bude doufám opravdu trilogie, ale mám trochu obavy, protože název série se dříve jmenoval The Grisha Trilogy a teď je to jenom The Grisha, ale třeba je to jen oprava názvu, ne změna).

Nakonec jsem z knihy nebyla zas tolik nadšená, jak jsem doufala, že budu, na druhou stranu ale taky nemůžu říct, že bych snad byla zklamaná. Jak už to bývá, tak prostě měla svá lepší a horší místa a z toho tam těch lepších bylo rozhodně mnohem víc. Shadow and Bone je rozhodně kniha, která stojí za přečtení a já ji nemůžu jinak než doporučit a těšit se na to, jak bude příběh Aliny pokračovat dílem druhým, který by měl pod názvem Siege and Storm vyjít někdy v roce 2013. Už aby to bylo.