středa 16. ledna 2013

Recenze: The Demon King

Autorka: Cinda Williams Chima
Knižní série: Seven Realms #1

Hodnocení: ★★★☆☆
Časy jsou zlé v horním městě Fellsmarchu. Napravený zloděj Han Alister udělá skoro cokoliv, aby zajistil svou rodinu. Jedinou cennou věc, kterou má, nemůže prodat - tlusté stříbrné náramky, které nosí už od narození. Evidentně jsou čoarované - rostou spolu s ním a nikdy nebyl schopen se jich zbavit.
Jednoho dne konfrontují Han a jeho přítel Dancer tři mladé čaroděje, kteří rozdělali oheň na posvátné Hanaleině hoře. Han vezme amulet Micahu Bayarovi, synovi Velečaroděje, aby mýu zabránil ho koužít proti nim. Han brzy zjistí, že se k amuletu váže zlá minulost - patřil kdysi Démonskému králi, čaroději, který před tisíciletím skoro zničil celý svět. Když je v sázce takový mocný magický objekt, tak Han ví, že se Bayarové nezastaví před ničím, aby jej získal zpátky.
Mezitím, Raisa ana'Marianna, princezna a dědička Fells, bojuje ve svých vlastních bitvách. Právě se vrací ke dvoru po třech letech, co si užívala svobody v horách - když jedila na koni, lovila zvířata a pracovala na klanových trzích. Raina chce být něco více než jen ozdoba ve třpytivé kleci. Chce být jako Hanalea - legendární královna bojovnice, tkerá zabila démonského krále a zachránila svět. Ale její matka pro ni má jiné plány - včetně toho, že ji provdá za nápadníka, který stojí proti všemu, za čím královenství stojí.
Sedmi říšemi to zatřese, když se životy Hana a Raisy střetnou a rozdmýchají plameny doutnající války mezi čaroději a klany.

Han Alister (aneb buďme upřímní, koho nenapadl Han Solo, tak ten Star Wars asi nikdy neviděl) se měl kdysi dobře - jako vůdce jednoho z vedoucích pouličních gangů ve Fellsmarchu měla jeho rodina vždy dost z čeho žít. Jenže poté právě kvůli své malé sestře pověsí své povolání na hřebík a začne si vydělávat poctivě - jestli se tomu tedy dá říkat vydělávání. Jenže potom se jeho život od základů změní, když potká čaroděje Micaha Bayara a vezme mu jeho amulet, aby jim nemohl ublížit. Teprve později zjišťuje, že se jedná o amulet patřídí Démonskému králi. A právě amuletem se pro něj vše začíná měnit.

Ani Raisa ana'Mariana, dcera královny a dědička trůnu v královenství (anglicky Queendom z anglického Kingdom - království, takže ne, nejedná se o překlep. Snad moje vytvořená jazyková kreativita nevadí) Fells není zrovna spokojená - na dvoře je mnoho tajemství a navíc se na něm cítí jako v kleci poté, co strávila tři roky u klanu jejího otce. A pak se jednoho dne potká s Hanem Alisterem.

Musím říct, že jsem tak trochu měla výhrady k osobum hlavním postavám - ne že by snad byli hloupí nebo dělali nějaké blbosti (alespoň ne moc velké), jen si mě asi až zas tolik nezískali, alespoň zatím. Určitě bych uvítala více jejich společných scén, než jen pár stránek v půlce knihy, abych to tak řekla. Protože vzhledem k tomu, že tuhle knihu autorka prakticky už v anotaci staví na tom, že se potkají a jejich životy se změní, mi připadalo poněkud zvláštní, že se na chvíli sejdou, potom se jejich cesty zase rozejdou a už se pak ani jednou nepotkají. Jejich životní situace se skrz knihu změnily, to ano, ale jejich samotné setkání snad nic neudělalo.

Můj problém s hlavními postavami byl spíš ten, se mi zdálo, že se v té knize skoro nic neděje - tudíž pro mě nebyl ani jeden z nich tolik zajímavý. Teda, dobrá, pár věcí se tam celkem dělo, snad jen nic, co by nějak zábratně posunulo děj dopředu. Ona celá tahle kniha pro mě byla taková průměrná, černobílá, z části dobrá, z části nic moc - například se mi dobře četla, celkem mi i ubíhala a svým způsobem mě i bavila a určitě si ráda přečtu i druhý díl (a jak by ne, když už ho mám doma), jenže po zavření jsem neměla pocit, jakobych toho s ní nějak hodně prožila.

I Han s Raisou mi přišli jako zajímavé postavy s potenciálem, po zavření knihy na mě ale nezanechali žádný dojem. Nepřehrávala jsem si nějaké scény v knize, jak to občas dělám, když jsem šla spát, tak mi ani nepřišla na mysli - prostě takový typ plochého příběhu, který se mnou nic neudělal, nezanechal žádný dojem. Taková kniha se pak těžko recenzuje či hodnotí - nakonec jsem zamířila do končin s průměrnými třemi hvězdičkami, protože hádám, že to kniha byla - průměrná.

Jak už jsem ale psala, druhému dílu šanci určitě dám - přece jen si myslím, že má série potenciál a možná, že až se vše ve druhé knize (snad) pořádně rozjede (protože přesně jako tohle mi první díl připadal - rozjezdová kniha, a já doufám, že mám pravdu), tak se konečně budu moci do knihy pořádně dostat a třeba ode mě další díl získá tu hvězdičku navíc. Pro teď ale nebudu předbíhat a jen řeknu, že se jedná o průměrnou knihu - líbil se mi svět, který Cina vytvořila, určitě i postavy, jen to pro mě trochu kazí ten nikam nevedoucí děj, který si kniha pro první tři čtvrtiny udržovala. Já říkám průměr jako vyšitý a jdu rozjímat nad poslední knihou, co jsem četla a která dojem rozhodně zanechala.