sobota 20. dubna 2013

RC Recenze: Setkání s duchem

Autorka: Stacey Kade
Knižní série: Mezi nebem a zemí #1

Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 216
Překlad: Eva Brožová

Česká anotace:
Královna školy a hvězda místních roztleskávaček Alona Dareová je předurčena pro skvělou budoucnost. Její život však končí nečekaně pod koly autobusu. Všichni si myslí, že je navždy pryč, ale... Alona zůstala ve světě živých jako duch. Pouze jediný člověk ji může vnímat - spolužák a totální lúzr Will. Podaří se jim překonat vzájemnou nechuť a pomoct jeden druhému? Proč Alona neodešla skrze jasné světlo do onoho světa?



Trochu o autorce
Stacey Kade žije na předměstí Chicaga se svým manželem Gregem a třemi anglickými chrty - Joezookou (Joem) , Tall Walkerem (Walkerem) a SheWearsThePants (Pansy). Když nepíše nebo nečte, tak ji nejspíš najdeteusazenou před televizí s DVDčkama Roswellu, jak civí na Jasona Behra. Setkání s duchem je její první kniha pro mladé dospělé.

Stručný děj
Alona Dareová byla vždy třídní hvězda - svou reputaci si neustále pečlivě budovala, dávala si pozor na to, aby byl její vzhled vždy dokonalý - a aby se tak zdál i její život. Jenže ten jednoho dne doslova skončí, když ji přejede autobus a Alona se v našem světě objevuje jako duch. Tak se taky seznámí s Willem Killianem, školním gotikem, o kterém si vždycky myslela, že je tak trochu pošuk - je to ale taky jediný člověk, který ji dokáže vidět. A možná jí snad i pomoct dostat se ke svému 'bílému světlu', které by ji pomohlo přestat být duchem a posunout se dál. Jenže ne vždy je všechno tak jednoduché a Will s Alonou si musí poradit i s podivným duchem 'Mračounem', o kterém si Will myslí, že je to jeho otec a který rozhodně není příjemný.

Kolem a kolem
Musím říct, že jsem měla značné problémy s tím mít Alonu ráda - svým způsobem sice chápu, proč se vždycky chovala tak, jak se chovala a proč určité věci dělala a myslím si, že vhledem k její životní situaci ze sebe určitě dostala, co mohla, přesto mi ale šla tak strašně na nervy, že jsem měla chuť jí pár nafackovat, ať se proboha vzpamatuje a začne se chovat normálně. Pravda, svým způsobem mi přišlo, že se k o hodně rozdílnému Willovi značně hodí, protože oba jeden druhého tak trochu vyzývají a ke konci už mi její chování zase tolik nevadilo - Alona byla ale rozhodně hlavním důvodem, proč mi chvíli trvalo, než jsem se do knihy dokázala pořádně dostat. 
To Willa jsem si oblíbila rozhodně už o něco více - stejně jako Alona, i on má své problémy, i když trochu jiné - ono když celý život vidíte duchy a nedokážete jim utéct, tak to rozhodně není žádná zábava - Will je ale bezpochyby skvělý kluk a rozhodně si myslím, že i v té Aloně dokázal tu její lepší stránku probudit.

Ani jeden z nich to neměl v životě jednoduché
Setkání s duchem není žádná neuvěřitelně složitá kniha plná zápletek, komplikovanějšího děje a neuvěřitelných akčních scén - vlastně celkem naopak. Přece jen ale si mě svým způsobem dokázala získat - oba hlavní hrdinové už si zažili své věci a jejich životy rozhodně nebyly vždycky růžové - a ten Alonin dokonce už navíc vlastně skončil - a autorka z knihy neudělala jen obyčejnou knihu s duchy, zápletkou a romancí, nýbrž do toho hodila právě i nějaké ty lidské problémy - což bylo podle mě jedině plus.

Celkově na tuhle knihu mám trochu smíšené pocity - měla své plusy i své mínusy. Nakonec ale myslím, že ty plusy poněkud převážily a já si navíc neoblíbila jen Willa, ale dokonce i Alonu - což mi na začátku nepřipadalo zhola možné.

Překlad
Překlad se mi celkem líbil - problém jsem měla jen s jednou větou, kterou jsem si musela přečíst alespoň pětkrát, než jsem konečně pochopila, co tím básník myslel. A pořád nejsem fanynkou slova lúzr - ale hádám, že na to už si asi budu muset zvyknout. Jinak se mi kniha určitě četla dobře.

Shrnutí a hodnocení
S touhle knihou to bylo jak na horské dráze - jednu chvíli mě nudila, hlavní postava mě neuvěřitelně štvala a moc mě nebavila a tu druhou jsem se od ní zase naopak nedokázala zrovna odtrhnout a Alona mi přišla celkem fajn. A rozhodně mi trvalo zatraceně dlouho, než jsem si v hlavě urovnala, jaké hodnocení jí dám - nakonec ale myslím, že 4 hvězdičky jsou to pravé ořechové. A pokud hledáte nějakou lehčí paranormální knihu, která se ale zabývá i nějakými těmi lidskými problémy, tak jste určitě našli tu pravou.


Ráda bych tímto poděkovala nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku této knihy.

2 komentáře: