RC Recenze: Avena: Skrytá

Autorka: Marianne Curley
Knižní série: Avena #1

Nakladatelství: Jota
Počet stran: 288
Překlad: Naďa Funioková

Ebony vždycky věděla, že je jiná. Odlišovala se svýma fialovýma očima a její úzkostliví rodiče ji po celé dětství drželi na farmě v odlehlém údolí, kde ji i sami vzdělávali, chránili ji před každým nebezpečím – skoro jako by ji skrývali. Jenže teď se v Ebony něco mění. Něco, co se skrýt nedá. Dívka září, každým dnem je o něco krásnější a silnější. Když jedné osudové noci potká zvláštního, citlivého Jordana, něco uvnitř ní vybuchne – něco, co je vidět z nebes, něco, co od základů promění její dosavadní život. Ebony zatím neví, že je uloupený anděl, ukrytý na zemi. Jenže teď, když ji nebesa našla, budou ji chtít zpátky.

Marianne Curley se narodila v roce 1959 ve Windsoru v Novém jižním Walesu ve Austrálií. Už odmala zbožňovala knihy a čtení. Svou první knihu, Dávnou kletbu, vydala v roce 2000, a po ní následovala trilogie Strážci času s knihami Vyvolený, Temnota a Klíč. V roce 2004 byla také diagnostikována rakovinou kostní dřeně, kterou se jí po dlouhém boji konečně podařilo porazit. Její nejnovější kniha, Avena: Skrytá, byla poprvé vydána v březnu roku 2013.

Ebony byla vždy jiná než ostatní lidé, a je jí to jasné. Vždyť je mnohem silnější, než by měla být a i její smysly pracují mnohem lépe než ty ostatních lidí. Její rodiče jsou navíc neuvěřitelně úzkostiví a Ebony začala chodit do normální školy teprve nedávno poté, co byla dlouho vyučovaná doma - a opatrnost jejích rodičů už jí značně leze na nervy a tudíž se rozhodně, že když se svou kamarádkou pro jednou bez jejich povolení navštíví jeden klub, tak se nic nestane. Jenže právě tam potká Ebony Jordana, u kterého vycítí, jak kdyby s ním měla nějaké spojení a aniž by to oba tušili, tak se od té doby oběma naprosto změní život.

Co se knižních hrdinů týče, tak jsem většinou ochotná to s nimi vydržet, i když třeba občas dělají celkem hloupá rozhodnutí - přece jen si často říkám, že kdyby neprováděli blbosti a místo toho dělali, co se jim říká a co je taky spíše ta inteligentnější možnost, tak by autoři neměli tu knihu o čem psát, protože by se ta situace vyřešila už za pár stránek. A stejně tak jsem byla ochotná nad Ebony přivřít oči, i když je právě příkladem takové hrdinky, bez které by se mohl děj posunout dopředu o mnohem dříve. Co mi ale na ní (a i na dalších postavách, třeba Jordanovi a Nathanealovi i dospělých postav v knize) vadilo bylo to, že mi její reakce na všechno přišly značně divné, těžko uvěřitelné, nepravděpodobné.

Prakticky všechny postavy se prostě chovaly značně podivně a já si jen říkala, že takhle by snad nikdo ve skutečnosti na něco takového nereagoval - samozřejmě, v knize s paranormální tématikou se to určuje trochu hůř, na situaci to ale nic nemění. Světlou stránkou byl pak možná snad jen Jordan, který byl jediný, kterého jsem napříč knihou začala mít tak trochu ráda. Ebony mi totiž vůbec nesedla a naprosto by mi nevadilo, kdyby si Thane příští knihu odletěl někam na Měsíc.

Andělé trochu jinak
Co ale musím říct, že se mi na knize líbilo, tak to bylo autorčino vyzobrazení andělů a také světů, na kterých žijí - opět to bylo něco nového a neotřelého a tahle věc v knize pro ni rozhodně získala určité plus. Co mi na knize ale naopak vadilo? Rozhodně její aspekt co se milostných vztahů týče. Musím říct, že když jsem knihu začala číst a došla jsem k určité pasáži, tak jsem se bála, že půjde o knihu typu 'potkali se, zamilovali se a celá kniha je jen o tom', jenže autorka mě příjemně překvapila - a já si řekla, že by tohle mohla být fajn kniha, kde k sobě dva hlavní hrdinové něco cítí, ale není to tak, že by hned začali být spolu a mně to přišlo zajímavé. Jenže potom se objevil Thane a události začaly rychle nabírat spád ze svahu prudšího než je ten kdejaké hory. A nemluvím o tom dobrém typu spádu. Protože pro mě kniha najednou nabrala takový tuctovější odstín, jak co se milostné linky týče, tak i té příběhové.

Avena: Skrytá určitě není špatná kniha a myslím, že místy možná dokáže i trochu překvapit (i když většinu věcí stejně už dopředu tušíte) a jako odrazový můstek pro další díly slouží určitě celkem dobře - já osobně po ní dostala alespoň tu menší chuť na to se dozvědět, jak to bude dál, a to je vždy jen dobře. Doufám jen, že se autorka bude pro další díly schopná vyvarovat chybám, které udělala v tomto, že se jí podaří ztvárnit postavy o něco reálněji a vytvořit nějakou romanci, která by mě alespoň trochu zajímala. Protože tohle byly hlavní body, kde tahle kniha pokulhávala.

S překladem jsem rozhodně problém neměla - až na slovo 'všecky' (u čehož jsi nejsem zrovna jistá, zda se jednalo o překlad, nebo o úmyslnou chybu za účelem ochrany reading copy) jsem neměla s ničím problém a kniha se mi četla značně dobře.

Avena: Skrytá není žádná světoborná kniha. Taky se ale nejedná o žádný paskvil, který by mě nudil k smrti - první půlka knihy se mi dokonce četla více než dobře a udržela mě vzhůru celkem dlouho. A určitě myslím, že by dokázala alespoň trochu potěšit každého, kdo hledá nějaký ten jiný náhled na andělskou tématiku a nějaké to lehčí čtení, které ho místy třeba bude nutit dál a přitom se nebude jednat o nic zvlášť složitého. Za sebe dávám Skryté takové ty trochu lepší 3 hvězdičky, které jsou pro ni to pravé ořechové a doufám, že bude druhý díl vypadat alespoň o trochu lépe, protože si myslím, že na to určitě má.

Ráda bych tímto poděkovala nakladatelství Jota za poskytnutí reading copy této knihy.