RC Recenze: Rozhodující bitva

Autor: Rick Riordan
Knižní série: Kronika Cartera Kanea #3

Počet stran: 312
Překlad: Dana Chodilová

Poslední rok byl pro Cartera a Sadie pořádně rušný. Proniknout do tajemství egyptské magie totiž není žádná hračka. Nejtěžší překážky je ale teprve čekají…
Zlé síly získávají převahu, had chaosu Apop unikl ze svého vězení a část rebelských mágů povstává proti Domu života. Sourozenci Carter a Sadie mají sehrát důležitou úlohu při záchraně světa. Zbývá jim však málo času, egyptští bohové jsou nevyzpytatelní a na každém kroku může číhat nebezpečí.

Před sourozenci Kaneovými stojí zatím ta největší bitva ze všech - a to přímo se samotným egyptským bohem chaosu, Apopem. Mimo to se ale také musí vyrovnat se skupinou rebelských mágů, kteří považují jejich způsob magie, kdy jsou spojeni s bohy, za špatný. Sama Sadie se ještě musí vypořádat se svými city k umírajícímu Waltovi a bohu Anupovi - a přemýšlí, zda je vůbec možné, aby byla byť jen s jedním z nich. Mimo jiné mají starosti i se starým bohem Reem, který rozhodně nesplňuje jejich oekávání toho, jaký by měl bůh slunce být, až ho konečně najdou. Podaří se jim s takovými šancemi Apopa vůbec porazit?

Ačkoliv jsem v předchozích knihách nevěděla, kterého sourozence mám radši, tak musím říct, že v téhle knize si mě asi o trochu víc získal Carter - Sadie mě začala svými neustálými starostmi o její dva 'milostné' objekty, Walta a Anupa, už trochu otravovat. Haló, co takhle myslet i na něco trochu jiného? Teda, abych jí tolik nekřivdila - ta holka má rozhodně srce na správném místě a pro ty, co má ráda, by udělala cokoliv - ale občas jsem si prostě jen říkala, 'á, zase myslí na ty dva/jednoho z těch dvou'. To Carter byl sice pořád zblázněný do Zie, alespoň o ní ale neuvažoval tolik a spíš se zajímal o to, co se momentálně děje.

Z vedlejších postav jsem si určitě oblíbila Ziu a jen jim s Carterem fandila, ať se spolu konečně dají dohromady. Celkem mi bylo líto i Walta, který by měl kvůli rodinné kletbě zemřít mladý - zas tolik jsem si ho nikdy neoblíbila, ale i tak jsem si občas nemohla pomoct a přímo toho kluka litovat a doufat, že se pro něho najde nějaké to řešení.

Apop se nevzdává
Musím říct, že jsem byla překvapená, když jsem viděla, že je třetí, poslední díl, ze série taky nejkratší. U Ricka je to většinou spíše naopak - co další díl, tím víc stránek pokračování od předchozích knih má. Rozhodně jsem ale úbytek stránek ani nevnímala - příběh byl nasycen dostatkem akce, že mi ani nepřišlo, že by byl nějak krátký, právě naopak. A ačkoliv jsem občas měla chuť Sadií proplesknout (ano, až tak daleko to zašlo), tak jsem si přece jen užívala pohledy obou sourozenců - nejvíc ze všeho určitě jejich neustálé handrkování přes nahrávky. A ani v samotných vyprávěních humor rozhodně nechybí - to by snad ani nebyla kniha Ricka Riordana, kdyby se člověk párkrát pořádně nezasmál, i když třeba jde zrovna do tuhého.

Co se mi na Rickových knihách líbí taky je to, že se člověk vždy celkem dokáže naučit to hlavní (i ne zas tolik hlavní) z mytologie, o které Rick knihu píše - nevyskytují se tam žádné nepravé informace podle toho, jak se to autorovi hodí do krámu. A i to je ten důvod (samozřejmě kromě skvělé akce, postav a neustálých vtipných poznámek), proč jeho knihy tolik zbožňuju - a Rozhodnující bitva není výjimkou.

U téhle série se mi překlad vždycky líbil a ani poslední díl není výjimkou - netuším, zda se v knize objevovaly nějaké anglické dvojsmysly, které Rick zbožňuje a které nešly převést do češtiny, protože jsem originál nečetla - ale knihu jsem si užívala tak jako tak.

Knihy Ricka mě dokážou vždycky náramně pobavit, dokážou mě přinutit jen bez dechu číst a čekat, co se stane jako další - dokážou mě donutit tlouct hlavou o stůl, zatímco se na konci knihy objeví neuvěřitelný cliffhanger, který nevím, jak zvládnu přečkat, dokud nevyjde další díl. A ze všeho nejvíc mě nutí jim nedat míň než  5 hvězdiček, které si vždy právoplatně zaslouží. Jestli váháte, tak říkám - neváhejte a Kroniku Cartera Kanea si přečtěte.