středa 8. května 2013

Recenze: Release

Autor: M.R. Merrick
Knižní série: The Protector #3

Čteno v: Angličtině
Hodnocení: ★★★
Anotace:
Poté, co sjednotil měňavce a zařídil si posily, musí Chase čelit své dosud největší výzvě: naučit se ovládat své emoce. Ale jak napětí stoupá a jeho moc sílí, tak se ovládání jeho emocí stane jeho nejmenším problémem. Je terorizovaný multi-měňavcem, který ho chce mermomocí přeměnit a Chase přemýšlí o tom, jak daleko je ochotný zajít, aby zastavil svého otce. Mezitím ho Tikiho čestná povaha dostala doprostřed Vincentovy minulosti a Chase se musí postavit senátu upírů a obhájit démona, kterého nenávidí. Ve snaze věnovat se svým přátelům, nepřátelům a vnitřním démonům, musí Chase najít odpovědi ohledně Znamení, jeho osudu a ohledně toho, kde může najít další kousek duše. Zastavení Rileyho je jeho hlavní prioritou, ale jak se objeví další překážky, tak začíná Chase pochybovat o všech rozhodnutích, která učinil - zvlášť těch, které se týkají Rayny. Jedna věc je jistá: Chase si konečně uvědomil, že nic neví. Světlo vždy nepotlačí temnotu, příšery vždy nezůstávají ve stínech a minulost není vždy minulostí - někdy se člověku nejhůř bojuje s jeho vlastními vnitřními démony.


Recenze může obsahovat spoilery.
Chase už si za posledních pár týdnů prošel hodně věcmi - zjistil, že ve světě není všechno jen černé nebo bílé a i některé nadpřirozené bytosti či démoni nemusí být nutně zlí - taky toho ale hodně ztratil, včetně své mámy. Získal zároveň ale i novou rodinu v podobě Tikiho, Willyho, Marcuse a Rayny. A právě spolu s nimi dále pokračuje ve své snaze zastavit svého otce před tím, aby se stal 'hostitelem' toho nejstrašlivější démona ze všech. Jenže jeho otec není jediný, s kým se musí potýkat - mimo jiné se na jeho těle začnou objevovat podivné škrábance a ačkoliv to Chase nejdřív jen odbude mávnutím ruky, časem mu je jasné, že se s ním něco děje. Jak má s takovou vůbec Rileyho porazit?

Co o téhle sérií můžu zatím říct je to, že nejlepším dílem byl bezpochyby díl první. Protože to, co následovalo po něm, už byla skoro úplná fraška - Chase najednou nabývá snad všechny elementy, co existují (teda kromě blesku, ale to ještě nebudu předbíhat, ještě tu máme nejspíš jednu knihu) - jasně, je mi to jasné, je to Ochránce, ale mohlo to být vyřešené taky trochu lépe - co takhle mu dát, já nevím, jen dva elementy, co by třeba byly silné? Uznávám, že jsem tohle v této knize autorovi trochu odpustila - protože i Chaseova moc si začala vybírat svou daň a tenhle aspekt této linie se mi opravdu líbil.

Jenže když ono se to tak strašně protahuje - nehledě na to, že tohle měla být původně ta poslední kniha série. A že na tom jde to protahování vidět. Protrpíme si 50 paragrafů toho, jak Chase s někým bojuje, jen abychom se nakonec dozvěděli, že je tak báječně přemohl. Já neříkám, já mám ráda akci - vždycky jsem měla a upřímně nevím, proč mi to v té knize tolik vadilo - evidentně snad asi proto, že se, aby tam nějaká akce byla, Chase pere snad s každým na potkání (protože přiznejme si to, s Rileym do sebe párkrát trkají leda tak na konci knih) a tohle už mě celkem přestává bavit - člověk ty bojové scény klidně může přeskočit a nic z děje mu ani tak neuteče.

Chase jsem měla vždycky ráda a to se nezměnilo ani v téhle knize - ačkoliv tam stále některé věci byly až bolestivě jasné a Chaseovi došly, ani nevím, jak je to vůbec možné, až za 200 stránek a body k inteligenci si teda u mě moc nepřidal, tak se pořád jedná o dobrou postavu. Rozhodně dělá chyby a to i když se snaží o to nejlepší a asi jedině díky tomu bych ho nikdy neoznačila za Garyho Stuea, jak k tomu s těmi jeho přibývajícími schopnostmi směrovalo. Co se mi taky líbilo, tak byl jeho vztah s Raynou. Těm dvoum jsem fandila už od samotného začátku a ani v této knize tomu nebylo jinak.

Neříkám, že je Release špatná kniha, nebo The Protector špatná série. Jen je to jedna z těch, které začaly vážně dobře a časem ztratily svůj lesk, ale vy je přesto čtete dál, protože zas tak hrozné to není. A přece jen vás zajímá, jak se to všechno semele, než se to vyřeší (protože buďme k sobě upřímní - kdy v knižní young adult historií hrdina svět zachránit nedokázal a on byl zničen?) a tak čtete dál - ale já osobně pochybuju, že by mě série ještě dokázala nějak překvapit, či že by čtvrtý (a snad už i poslední) díl zvládl navázat na úspěch toho prvního. Je to... dobrá série. Ale nic skvělého nebo světoborného.

Žádné komentáře:

Okomentovat