pátek 4. října 2013

RC Recenze: Temnou chodbou

Autorka: Lois Duncan

Nakladatelství: Baronet
Počet stran: 176
Překlad: Jiřina Stárková

Šestnáctiletá Kit Gordyová nastupuje se smíšenými pocity do prestižní internátní školy na americkém venkově. Při prvním pohledu na Blackwoodské sídlo ji proti její vůli zaplaví pocit úzkosti, nicméně je rozhodnutá se s tajemnou atmosférou budovy smířit, přestože se v nedaleké vesnici šušká, že v sídle straší.
Ke Kitinu úžasu jsou ke studiu přijaty už jen další tři dívky, v nichž se záhy probudí mimořádné umělecké nadání, k jakému předtím neměly sklony, a Kit pronásleduje noc co noc líbezná, ale vtíravá hudba, jíž se nedokáže zbavit ani ve dne. Když se připojí podivné, znepokojující sny, začnou se ztrácet dopisy, které studentky posílají svým blízkým a kamarádkám, a personál sídla podá hromadnou výpověď, dívky si uvědomí, že něco není v pořádku. Poté, co dají hlavy dohromady a poskládají jednotlivé útržky informací, zjistí, že se staly obětmi nebezpečného experimentu, při němž je v sázce nejen jejich zdravý rozum.

Lois Duncan je americká spisovatelka, známá především svými knihami pro děti a mládež, a to převážně krimi thrillery. Již v deseti začala psát povídky a posílala je do časopisů a ve třinácti úspěšně prodala svůj první příběh. Některé její knihy byly dokonce uvedeny do filmové podoby, z nichž je nejslavnější asi Tajemství loňského léta. Napsala také autobiografický román Kdo zabil mou dceru?, ve které pátrá po vrahovi své nejmladší dcery, která zemřela v roce 1989 v Albuquerque v Novém Mexiku. Nedávno vyšlo ve formě e-booku i pokračování s názvem One to the Wolves a dokonce se uvažuje, že by z knihy byl televizní seriál. Momentálně žije Lois se svým manželem v Sarasotě na Floridě.

Když bylo Kit Gordyové oznámeno, že půjde studovat do internátní školy, aby mohla její matka odjet se svým novým mužem na cestu po Evropě, tak se jí tam vůbec nechce - ani s ní nepůjde její nejlepší kamarádka Tracy, se kterou Kit až doteď všechno dělala. Jenže to nic nemá na pocit, který se jí zmocní, když internátní školu poprvé uvidí - Kit na ní cítí cosi zlověstného. Jenže odmlouvat nemůže a koneckonců chce, aby si její máma své líbánky pořádně užila, a tak Kit skončí v Blackwoodském sídle a doufá, že se poruného pocitu, který ze školy má, zbaví, až přijedou i ostatní studentky.
Když se nakonec dozvídá, že na celé škole jich bude jen čtyři, tak jí to připadá značně podivné - po nějaké době se ale s každou z nich začnou dít podivné věci a Kit začíná tušit, že tahle škola nebude vším, čím se zdá být na létáku. A že její původní dojem z ní může být správnější, než si dokázala představit.

Když člověk čte tak krátké knihy, jakou je právě i Temnou chodbou, tak může občas mít problémy se pořádně seznámit s postavami, udělat si na ně nějaký ten názor a nechat je, ať vás pořádně vtáhnou do děje - alespoň v mém případě to takhle je a určitě nejsem jediná. Pro mě je tudíž při takových 'knížečkách' (ať už je jejich hlavní agendou nás vyděsit, nebo ne) důležité, aby na mě postavy dokázaly skutečně zapůsobit.

Zrovna u Kit je jednalo spíše o takový vyvíjející se vztah - na začátku jsem si s ní žádné pouto vytvořit nedokázala. Postupem knihy jsem si k ní ale i navzdory malému počtu stránek dokázala vytvořit nějaký ten menší vztah a místy se do její situace i vžít, když něco vnímala přesně tak, jak bych to byla vnímala i já. Nastaly ale i situace, kdy jsem jen musela protáčet oči nad tím, co říká - na konci pro mě ale vyhrály spíše ty lepší vlastnosti a já Kit rozhodně přála, ať se z Blackwoodu dostane živá a zdravá. Zajímavé mi rozhodně přišly i osobnosti ostatních tří dívek, protože každá z nich byla naprosto jiná, reagovala na jejich situaci odlišně a to byla rozhodně jedna z věcí, které mi na knize přišly opravdu zajímavé - vidět, jak ta situace a následné zjištění každou z nich ovlivňuje, ať už jsem kvůli tomu měla chuť s některou z nich zatřást, obejmout, nebo nad tím, co dělá, jen nechápavě kroutit hlavou.

Tohle rozhodně není normální škola
Již z anotace je tak trochu jasné, co se dá od této knihy čekat - přece jen mě ale některý vývoj situace dokázal značně překvapit a rozhodně musím říct, že autorčin nápad byl víc než zajímavý - bylo rozhodně poutavé číst o tom, co jsou lidi pro nějaké věci ochotní udělat, a navzdory čemu. Určitě mě kniha sem tam i dokázala, ačkoliv jen trošku, vyděsit, což já vždy považuji za opravdu velké plus, vzhledem k tomu, že já se u knih většinou nebojím. Temnou chodbou v sobě ale mělo značně... zlověstnou atmosféru, která se ke mně prostě dokázala dostat.

Rozhodně se nejedná o nějakou dlouhou nebo složitou knihu - ale myslím, že právě její prostost a jednoduchost byla určitým plus, než kdyby autorka věci zbytečně komplikovala. Co ale musím říct, že bych ocenila, by asi byl nějaký epilog, kde by autorka vypsala, jak to s dívkami nakonec dopadlo. Protože ačkoliv určitá kapitola uzavřená byla, tak si přece jen nemůžu pomoct a musím uvažovat nad tím, jak se asi některé věci vyvinuly, připadalo mi, jak kdyby byla kniha utnutá někde uprostřed - hádám ale, že tohle nechala Lois svým způsobem na čtenářích, aby si postavám dali své vlastní rozuzlení. Nebo nás prostě jen chtěla ohledně některých věcí nechat tápat ve tmě.

Knihu jsem v originále nečetla a tak nemůžu říct, nakolik si je překlad věrný originálu, za sebe ale můžu říct, že mě při čtení rozhodně nic nerušilo a kniha se mi v překladu četla víc než dobře.

Když jsem začínala knihu číst, tak jsem neměla absolutní tušení, zda se mi bude Temnou chodbou líbit, nebo ne. Nakonec jsem ale byla překvapená spíše příjemně, když se mi dostalo skvělé knihy spíše toho thrillerového žánru, která mnou dokázala trochu hnout a dokonce mě přinutit se nad nějakými věcmi v ní zamyslet. A právě za to jí nemůžu dát jinak než zasloužené 4 hvězdičky.a rozhodně ji nemůžu nijak než doporučit nejen všem fanouškům žánru, ale určitě i těm, co mají chuť na nějakou tu kratší knihu, která se jim ale řpece jen dokáže dostat pod kůži.

Ráda bych tímto poděkovala nakladatelství Baronet za poskytnutí recenzního výtisku této knihy.