sobota 20. února 2016

Recenze: A Spy in the House

Autorka: Y. S. Lee
Knižní série: The Agency #1

Zachráněna před oběšením v Londýně v 50. letech 19. století, mladý sirotek (a zlodějka) Mary Quinnová je překvapená, když je jí nabídnuto jedinečné vzdělání, možnost naučení se, jak vystupovat na veřejnost - a neovyklé povolání. Dívčí akademie slečky Scrimshawové je zástěrkou pro investigativní jednotku složenou čistě z žen, které se říká Agentura, a v 17ti letech hodlá Mary svůj výcvik otestovat. V přestrojení za společnici mladé dívky musí infiltrovat dům bohatého obchodníka v naději, že vystopuje jeho pohřešované nákladní lodě. Ale tato domácnost je plná nebezpečných podvodů a nelze zde nikomu věřit - nebo snad ano?

Recenze může obsahovat spoilery
Mary to neměla v životě jednoduché. Poté, co jí oba rodiče zemřeli, se byla nucena starat sama o sebe a nezbývalo jí nic jiného, než začít krást. Poté, co ji ve 12 letech chytí a odsoudí ke smrti, dostane možnost studovat v akademii. Té se také ujímá a o 5 let později zjišťuje, že je akademie zášitou pro jednotku jménem Agentura a v jejím rámci také dostává svůj první úkol. Dostává se do domácnosti bohatého obchodníka a ačkoliv má za úkol pouze pozorovat, tak se rozhodne, že provede menší pátrání na vlastní pěst...

A Spy in the House jsem se rozhodla si přečíst hned ze dvou důvodů: poslední dobou se mi líbí příběhy z minulosti (z toho viním seriál Miss Fisher's Murder Mysteries a také Agent Carter), a ještě k tomu detektivní téma (opět viním již zmíněné seriály). V takové kombinaci jsem prostě nemohla odolat.

Mary se mi jako hrdinka opravdu zamlouvala. Je sice pravda, že mi šlo občas na nervy, jak se pořád do něčeho pouští, i když jí její šéfky řeknou, ať dělá něco jiného, ale zase bychom pak neměli žádný děj, takže si až zas tolik nestěžuju. Kromě její tendence neposlouchat moc rozkazy jsem si ale jinak opravdu užívala vyprávění z jejího pohledu. Uměla přemýšlet a když to bylo nutné, tak se o sebe i dokázala postarat. Většinou si nenechala od nikoho nic líbit a ačkoliv se příběh odehrává v době viktoriánské Anglie, tak jejím hlavním cílem není najít si manžela (ne že by na tom snad bylo něco špatného, ale autorka hezky poukazuje na to, že bylo od žen v té době očekáváno, že se hlavně vdají. A nejen v případě Mary dává najevo, že není správné, aby ženy neměly možnost se samy rozhodnout, co chtějí).

Koho jsem měla opravdu ráda, je James. Teda, budu první, kdo řekne, že má chlapec na čem pracovat, co se jeho osobnosti týče. Ale právě to jeho menší vyspění napříč knihou (a i sérií, ale to už předbíhám) se mi opravdu líbilo. A samozřejmě nesmím opomenout ani jeho neustálé se dohadování s Mary... Jak já pro tyhle konverzace doslova žiju.

Líbil se mi i celkový děj knihy. Knihu jsem četla už trochu dřív a hned po ní jsem četla i její pokračování, takže nemůžu říct jistě, jestli jsem byla, nebo nebyla překvapená nad tím, kdo se ukázal být tím hlavním záporákem, ale zápletka se mi rozhodně líbila. Bylo tam dostatek akce, trochu toho napětí, i hodně zajímavých postav. Možná mě mrzí akorát to, že jsme neviděli žádný pořádný důkaz, že je Mary na nějakou misi skutečně připravená. Začátek nám ji ukázal ve 12 letech a poté byl hned skok o pět let později, když dostávala instrukce. Bylo by hezké, kdyby tam autorka trochu více zakomponovala, jakým to výcvikem Mary vlastně prošla.

Sečteno a podtrženo, příběh se odehrává v minulosti, jedná se o detektivní námět, hlavní hrdinové se neustále dohadují... No, já to autorce teda rozhodně zbaštila i s naviákem. Kromě těchto kvalit se mi i hodně líbilo, že se zase nejedná o nějakou knihu s hrdinkou běloškou - Mary je zčásti Irka a zčásti Číňanka a její původ je také součástí děje (v pozdějších knihách dokonce víc, ale to opět předbíhám) a je poukázáno na to, že to lidé, kteří nejsou bílí, neměli většinou lehké. Takže to je určitě další plus. Celkově se tedy jedná o skutečně skvělé počtení, které nemůžu jinak než doporučit.