neděle 8. ledna 2012

Recenze: Shatter Me

Autorka: Tahereh Mafi
Knižní série: Shatter Me #1

Juliette se nikoho nedotkla už přesně 264 dní.
Naposledy to byla pouze nehoda, ale Znovunastolení ji zavřelo za vraždu. Nikdo neví, proč je Juliettin dotyk smrtelný. Dokud ovšem neublíží někomu dalšímu, tak to nikoho nezajímá. Svět je příliš zaneprázdněný rozpadáním se na kousky, než aby věnoval pozornost 17ti leté dívce. Lidé umírají kvůli chorobám, jídlo jde těžko sehnat, ptáci už nelétají a mraky mají špatnou barvu.
Znovunastolení řeklo, že pouze oni dokážou věci napravit, a tak zavřeli Juliette do cely.  Teď je hodně lidí mrtvých a mezi přeživšími se mluví o válce - A znovunastolení změnilo názor. Možná je Juliette více než jen zmučená duše v jedovatém těle. Možná je přesně to, co právě teď potřebují. Juliette se musí rozhodnout: Buď bude zbraň. Nebo bude bojovat.

Téhle knihy bych si vůbec nevšimla, kdyby nebylo 24 (nebo jich bylo 25?) kapitolové ukázky na facebooku a tudíž se o ní nezačalo všude mluvit. Já sama ukázku nikdy nečetla, chtěla jsem se nechat překvapit a vzhledem k úžasným recenzím na tuhle knihu jsem byla natěšená opravdu hodně. A také jsem se trochu bála, že snad budu zklamaná. Ale nebyla jsem.

Shatter Me vypráví příběh Juliette, dívky se schopností zabít někoho pouhým dotykem. Protože ji považovali za nebezpečnou, Znovunastolení ji na dlouhé roky zavřelo do místnosti, kterou už zná jako své boty. Každý její den je stejný, dokud k ní nepřijde nový spolubydlící, Adam, kluk, kterého znala už z dřívějška.

Juliette mi byla opravdu sympatická. Dokázala jsem se do ní, ač je to zvláštní, dobře vcítit. Po dlouhé době, co byla zavřená, začíná objevovat okolní svět, je to pro ni nové a její reakce mi připadaly naprosto přirozené. Také ji obdivuji za to, že i přes vše, co se jí stalo, se netouží pomstít. Líbilo se mi i jak byla kniha v jejích myšlenkách vyjádřena přeškrtnutými větami nebo slovy podle toho, co Juliette opravdu cítí a co chce naopak dát najevo.

Její vztah s Adamem se mi opravdu líbil, stejně tak Adam samotný. Oblíbila jsem si i Warnera jako hlavního záporáka knihy, ačkoliv jsem ho zároveň i nenáviděla. Na něm mi připadalo zajímavé i to, že bylo znát, že by s Juliette opravdu chtěl být. Ano, chtěl ji hlavně ze špatných důvodů, ale nedalo se popřít, že chtěl i ji samotnou. Což nám nastínilo i dobrý základ pro vývoj situace v budoucí knize, protože s takovouhle ji Warner rozhodně nenechá jít. A že se bude snažit ji získat zpátky.

Celkově jsem z knihy byla opravdu nadšená. Netuším, zda bych našla něco, co by se mi nějak nelíbilo. Tahereh vytvořila úžasný příběh s nejrůznějšími zápletkami a člověk vůbec netušil, co se bude dít dál. A to se mi na knihách opravdu líbí. Ačkoliv kniha měla místy nudnější pasáže a nemůžu říct, že jsem si ji užívala zase tolik jako většina lidí, tak se přece jen jedná o úžasnou knihu. A já už se těším na další díl.