neděle 12. února 2012

Recenze: Switched

Autorka: Amanda Hocking
Knižní série: Trylle Trilogy #1

Když bylo Wendy šest let, tak byla její matka přesvědčená, že je to příšera a pokusila se ji zabít. Ale až po 11 letech Wendy zjistí, že její matka měla možná pravdu. S pomocí Finna Holmese se Wendy ocitne ve světě, o kterém ani nevěděla, že existuje - ve světě jak krásném, tak děsivém a Wendy si není jistá, zda chce být jeho součástí.

Wendyin život není zrovna špatný, ovšem taky nijak růžový. Když byla malá, tak se ji její matka pokusila zabít a ona od té doby vyrůstá se svým bratrem a tetou. Wendy trápí, že ji její matka nikdy neměla ráda a že jí chtěla tak ublížit. Taky ji mrzí, že se kvůli ní musí její bratr a teta neustále stěhovat, protože ve škole se prostě nedokáže vyhnout problémům. Tentokrát je ale odhodlaná na nové škole vydržet. Poté si jí ve škole ale začne všímat tajemný Finn Holmes a ona se od něj posléze dozvídá, že skutečně není dcerou své matky, nýbrž podvrženec. No a taky trol, aby toho nebylo málo.

Ale nebojte, oni se od nás ti trolové vlastně vůbec neliší. No dobrá, někteří z nich možná můžou být trochu nazelenalí, ale jinak jsou jako my. Jen si rádi říkají 'trylle'. (No, taky neznám nikoho, kdo by si dobrovolně nechal říkat trol). A taky se od nás liší v tom, že mají své vlastní království (které se vlastně částečně řídí i našimi zákony. WTF na druhou) a právě Wendy je dcerou jejich královny, tudíž princezna a taky po ní jdou nepřátelé Tryllů - Vittra.

Wendy... není špatná postava. Nemůžu o ní říct, že by mě nějak moc iritovala, ale nijak zvláštně jsem si ji taky neoblíbila. Celkově je taková průměrná, dalo by se říct. V některých věcech jsem s ní souhlasila a někdy jsem jen obracela oči nad tím, co dělá. Taky mi připadalo celkem divné, že za celý svůj život o ní zřejmě kluci moc nestáli, ale sotva se nastěhuje ke 'svým', tak po ní evidentně jde každý druhý. To ta moc. Dělá divy. Jedinou postavu, o které můžu říct, že jsem měla opravdu ráda, byl Tove.

Nad Wendiným vztahem s Finnem jsem taky musela občas kroutit hlavou. A teď promiňte, protože bez spoilerů tohle nejde. Takže pokud si to nechcete číst, tak jednoduše tenhle odstavec přeskočte: Abych byla upřímná, nijak jsem u nich ten začátek (no, ten ještě možná trochu ano) toho vztahu ani jeho průběh neviděla. Většinou nám autorka ukázala pár scén, někde byl Finn fajn, pak se choval odtažitě. A potom najednou musí ukončit svou práci a odejít, protože ji evidentně miluje tolik, že není schopen to s Wendy táhnout jen na profesionální úrovni? Kde se to tam sakra vzalo?

Děj knihy byl celkově taky hodně předvídatelný a skoro nic mě nepřekvapilo. Opět je to taková kniha, ve které, už když se s nějakou postavou setkáte, tak víte, kdo to nejspíš bude. Člověk mohl už od začátku uhádnout, co se to na tom konci semele a na hodně překvapujících věcí vážně nenarazí. Celkově bych ji označila za spíše průměrnou. Ona sice patří čest autorce, že knihu nejdřív publikovala sama a poté se jí to podařilo i u nakladatelství, ale já v té knize zas tolik neviděla.

Ale abych knize jen nekřivdila, tak takové to malé plus si u mě získala až na konci krátkou bonusovou povídkou z prostředí Vittrů, která mi teprve připadala o něco zajímavější, než celá kniha z pohledu Wendy. Jinak o knize nemůžu říct, že by byla špatná, nebo nějak extra dobrá. Prostě průměr u kterého vás přece jen zajímá, co se bude dít dál. Tak uvidíme.