úterý 14. února 2012

Recenze: Hlas nože

Autor: Patrick Ness
Knižní série: Chaos Walking #1

Planetu Nový svět kolonizuje malá skupina osadníků z nepřátelského Starého světa. Po mnoha letech dochází k nečekanému zvratu. Domorodí obyvatelé se vzbouří, zaútočí na osadníky a usmrtí všechny ženy. Muže a zvířata náhle napadne podivný vir, který umožňuje slyšet myšlenky ostatních.
Uniknout se podaří jen nevzdělanému mladíkovi Toddovi, který si stihl vzít na cestu pouze ruksak, lovecký nůž, deník, ale hlavně to vůbec nejdůležitější – svého věrného psího přítele. Ostatní obyvatelé v čele s šíleným knězem ho však pronásledují a kvůli nebezpečnému viru nebezpečí stále narůstá.
Tento nelibozvučný myšlenkový mrak se nazývá Hluk a projevuje se nejen zvukem, ale i obrazem. Nikdy vás nenechá na pokoji a žádná vaše představa a ani jeden váš plán tak nejsou soukromé. Todd objeví v Hluku jakousi „díru“ a záhy zjistí, že žije v úplně jiném světě, než si dosud myslel. Postupně vychází najevo několik prazvláštních situací z minulosti a Toddova strastiplná cesta s armádou v patách se zdá jako nikdy nekončící příběh.

Todd Hewitt žije celý svůj život v menší osamnělé kolonii jménem Prentisstown na planetě Nový svět, kde rok trvá 13 měsíců. Ve vesnici, které vládce starosta Prentiss, nežijí žádné ženy, protože všechny zemřely na nemoc zvanou 'Hluk', díky které dokáží všichni muži slyšet myšlenky ostatních. A nejen lidé, nýbrž i zvířat a všeho.

Todd je poslední 'chlapec' ve vesnici, neboli kluk, kterému ještě nebylo 13. To mu bude až za měsíc a na to Todd taky neustále myslí, vzhledem k tomu, že je jako jediný poslední chlapec ve vesnici značně osamnělý a jediným jeho společníkem je jeho značně otravný pes Manchee. Jakmile se totiž stanete mužem, tak už budete zaujímat ve městě nějaké to postavení. A Toddův život je jakžtakž normální. Nic jiného koneckonců nezná. Dokud jednou neobjeví tzv. ticho a Todd je nejen kvůli tomu nucen z Prentisstownu utéct.

Todda jsem si oblíbila. Prakticky je to chudák kluk, který je nucen opustit své město, aniž by mu někdo řekl, o co jde a člověk se může celkem vcítit do toho, jak v se v takové situaci Todd asi cítí. Sledujeme, jak se vypořádává s náhlou změnou životní situace a také s tím, že svět nejspíš není takový, jak mu v Prentisstownu celý život tvrdili. Tohle vše je velmi zajímavé sledovat. Stejně tak jsem měla ráda Violu, o které toho, stejně jako Todd, sice moc nevíme, ale rozhodně se mi jevila jako hodně silná postava.

Celkově se mi moc líbil i příběh knihy. Ze začátku se to sice trochu pomaleji rozjíždělo, ale potom už člověk hltal jednu stránku za druhou. Moc se mi líbilo, že jsem absolutně netušila, co se v následujících chvílích stane a mnohdy jsem se od knihy nedokázala odtrhnout. Občas se v ní sice vyskytovala taková ta 'slabší' místa, ale celkově se jedná o opravdu dobrou knihu.

Jediný moment, kdy mě Patrick opravdu naštval, se vyskytoval kolem 60 stránek před koncem knihy, takže tu nebudu nic spoilerovat. Ono to asi koneckonců ani není pro většinu lidí nic k 'naštvání', pouze taková moje menší slabost a nelíbilo se mi, že to tak Patrick udělal. Sice chápu, že to tak trochu souvisí i s vývojem toho děje, ale i tak.

Upřímně jsem původně uvažovala mezi 4 a 5 hvězdičkami, nakonec jsem se ale rozhodla pro to nižší hodnocení už jen z toho důvodu, že některé části byly trochu nudnější a taky tak trochu z důvodu výše zmíněného. Což ovšem neznamená, že vám tuto knihu nedoporučuji. Naopak. Rozhodně se jedná o úžasnou knihu a konec vám navíc úplně vyrazí dech.