sobota 10. března 2012

Číst nebo nečíst, toť otázka.

...Aneb úpadek čtenářů v Čechách.
Poslední dobou se tímto tématem zabývá celkem hodně blogerů a já nejsem výjimkou, protože jsem nad tím sama už delší dobu přemýšlela. Protože ono co si budeme nalhávat, u nás už tolik čtenářů zase není. Převážně značná většina dnešní mládeže dnes preferuje spíše filmy, u kterých se můžou jen pohodlně posadit a dívat se a i na samotné čtení se dnes přihlíží spíše skrz prsty.

Co si já sama pamatuji, čtení jsem milovala už od té doby, co jsem se ve škole naučila číst a taky jsem vždy dostávala nějakou tu pochvalu za to, že mi to čtení šlo ze všech nejlépe a ke knihám jsem si jaksi našla takovou tu přirozenou cestu. Ani si nedokážu představit, co by to bylo za dětství, kdybych tehdy nikdy nezačala číst třeba takového Harryho Pottera, který mě vtáhnul do světa kouzel (však ta sova s tím dopisem určitě někde zabloudila)... Určitě o hodně obyčejnější.

Já vlastně lidí, co vůbec nečtou, lituji, protože neví, o co přichází. A jen vidět film opravdu někdy nestačí. Samozřejmě, někteří lidé, jako třeba dysletici a dysgrafici se asi do knížek zrovna nepohrnou, což mi jasně dokazuje moje sestra, která si jich za celý život přečetla možná tak deset, nikdy jsem ale upřímně moc nechápala lidi, kteří nečtou, protože je čtení prostě nebaví. Jistě, každý máme svého koníčka, mně to ale vždy připadalo neuvěřitelné. Stejně jako jim připadá neuvěřitelné, že někdo dokáže strávit hodiny shrbený nad knihou, a tak to prostě je.

A že hlavně u nás se vyskytuje opravdu hodně takových lidí. Já tady nebudu soudit a říkat, že by měli více číst a podobné, to ne. Každý má své záliby a když do nich čtení nepatří, tak to se holt stává. Přesto je ale zajímavé, jak ten počet čtenářů za tu dobu klesl. Samozřejmě, někdy na to není čas, a někteří z nás to dohání i v noci, ovšem, jak jednou ve škole řekla moje kamarádka, 'Já chodím v noci radši spát,' což se setkalo s mým nevěřícným pohledem. Ale tak ať. Někdo se chce vyspat do krásy, někdo je unavený. Ale přece jen, ten čas se vždy najde. On by jen člověk musel opravdu chtít.

Abychom se ale vrátili k původnímu tématu, neboli úpadku čtenářů v naši krásné zemi české, tak musím jen říct, že ono se vlastně ani není čemu divit. Knihy cen se neustále zdražují, což rozhodně k chuti čtenáře začátečníka rozhodně není. A ono hodně lidí radši stráví den venku s přáteli, než aby se zavřeli doma a četli si knihu. No a pak tady máme taky ty filmy. Určitě už jste někoho slyšeli říkat, že 'si počká na film', protože teď se filmuje už snad všechno. Ono se sice díky naší blogové komunitě může zdát, že je nás tu čtenářů hodně, pravda je ale taková, že zas tolik nás na zemi, kde žije asi deset miliónů lidí, není.

Dále je tu otázka, zda s tím jde něco dělat? Bohužel asi ne, protože lidi do čtení přece nutit nemůžeme. Jistě, možností je jim doporučit knihu, dvě, ale většinou pak následuje obvyklá výmluva: nemám čas. Já třeba jsem vždy ráda, když osobně najdu spřízněnou duši, která ráda čte, bohužel jsem těch šancí zatím moc neměla. A v nejbližší budoucnosti opravdu nevidím nějaké zlepšení, zvlášť, pokud budou knihy dále zdražovat. Co si o tom myslíte vy?


Zdroj obrázků: we♥it

4 komentáře:

  1. Tento fakt, že čtenářů u nás dalo by se říct den ode dne obývá, je vážně smutný, ale je pravda, že na to velký vliv filmový průmysl, stále se zvyšující ceny a také bych řekla, že i internet, protože kdyby tu žádný internet nebyl, lidé by si museli nějakou knihu přečíst, aby mohli napsat třeba referát nebo seminární práci, to by je k tomu donutilo.

    Ještě smutnější je, že se s tím opravdu nedá nic dělat. Ani bych se nedivila, kdyby se za třeba 100 let knihy už vůbec nevyráběly.

    A docela jsi mě pobavila s výrokem tvé kamarádky 'Já chodím v noci radši spát,' :D :D :D

    OdpovědětVymazat
  2. Taky mě mrzí, že zájem o knihy docela upadá, zvlášť u mladých lidí, kteří, jak píšeš, si radši pustí film anebo sedí u facebooku. Je to prostě škoda a je hodně smutné, že většina těch lidí si ani neuvědomuje, o co příchází.

    OdpovědětVymazat
  3. Já si zase nemyslím, že by čtenářů neustále ubývalo. Možná je to jen můj pocit, ale zdá se mi, že za posledních pár let se to zase zlepšuje. Když jdu do knihkupectví, nejsem tam vždycky sama. Ve vlaku si poslední dobou lidé spíš otevřou knihu než aby jen koukali z okna. A vídám lidi třeba i venku na lavičkách, jak si uprostřed města otevřou knihu a začtou se.
    Možná se mi to jen zdá, nebo je to možná taky tím, že jsem poslední tři roky převážne v Plzni kvůli studiu. Přecijen průzkumy zaměřené na čtenáře říkají, že lidé ve velkých městech více čtou. Nebo je to jen iluze. Více lidí = více lidí s knihou v ruce. Na malém městě si toho třeba člověk prostě jen tolik nevšimne. Nevím. Ale doufám, že se internet omrzí a lidé se vrátí ve volném čase ke čtení knih a né blogů a fór.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je samozřejmě každého názor a jak sama říkáš, je to i prostředím, v jakém se nacházíš a jak to člověk vnímá, ale v mém případě bohužel platí to, že těch čtenářů moc není. Třeba zrovna ndávno jsem si ve škole četla Brisingra a jeden spolužák se mi začal vysmívat, že čtu takovou tlustou knihu a do knihovny k nám chodí spíše jen lidi, co tam tráví čas při čekání na autobus. Ale zase kdoví, klidně můžeš mít pravdu. Je to holt i o tom prostředí a kvůli tomu to lidé vidí a vnímají jinak.

      Vymazat