pátek 9. března 2012

Recenze: Temný ráj

Autor: Patrick Ness
Knižní série: Chaos Walking #2

Po napínavém závěru prvního dílu Hlas nože se třináctiletý Todd Hewitt probouzí jako vězeň ve vesmírné kolonii Nový Prentisstown, bývalém Havenu, jenž padl do rukou dobyvačného diktátora a samozvaného prezidenta Prentisse.
Také Toddova přítelkyně Viola skončila v zajetí a Todd se rozhodne, že ji najde a zachrání. Musí však svůj záměr držet v přísné tajnosti, což nesmírně ztěžuje Hluk, který je od války s domorodci prokletím Nového světa, neboť vyzrazuje myšlenky. Zdá se však, že vynalézavý Prentiss objevil způsob, jak Hluk zkrotit, a to nejen u sebe, ale i svých pochopů, Toddových věznitelů.
V této knize se z nepřátel stávají přátelé a z přátel nepřátelé. Tempo není tak zběsilé jako v knize první, nicméně čtenáři se stejně svírá žaludek. Okolnosti nutí Todda k činům, které by nikdy předtím nedělal, a začíná tak poněkud ztrácet sám sebe. Věci přestávají být černé a bílé, přičemž odstíny šedi mohou být velmi nebezpečné. Jedno však o Toddovi víme – je silný. A v jádru dobrý. Na tom se nemůže nic změnit. Nebo snad ano?

Druhý díl téhle dystopické sci-fi série začíná Toddem, který je zajatcem v Novém Prentisstownu, neboli bývalém Havenu. Vůbec netuší, kde je Viola, či zda je vůbec naživu, což ho ubíjí. Starosta (teď již samozvaný prezident) Prentiss mu ale nedovolí ji vidět a proto se Todd musí spokojit s pouhou nadějí, že je vůbec naživu. Viola se mezitím ocitá na ošetřovně, aniž by odtamtud mohla odejít či věděla, kde je Todd či měla možnost ho vidět. Poprvé se tak od své cesty ocitají jeden bez druhého.

Tentokrát jsme se v knize dočkali pohledů jak Todda, tak Violy. Oba se totiž ocitají někde jinde a musím říct, že se mi líbilo, že jsem mohla vidět do hlavy i Viole a sledovat vyprávnění z jejho pohledu. Můžu říct, že je mám oba ráda. V knize sice oba udělali nějaká ta špatná rozhodnutí, ale kdo kdy ne, že? V jádru jsou oba dobří a snaží se udělat tu správnou věc. Taky se mi moc líbí jejich vztah a to, co by jeden pro druhého neudělali. Ačkoliv Patrick nenabízí nějaké dojemné scény, jejich příběh je dojemný sám o sobě díky tomu, co dělají, co říkají, co si myslí. A to je na tom to úžasné.

Máme také možnost poznat, že starosta Prentiss opravdu není jen tak obyčejný záporák a že tahá za opravdu hodně nitek a jeho plán je opravdu mnohem větší, než bychom si zpočátku mohli myslet. Překvapily mě i další postavy, které se v průběhu knihy změnily a vy můžete zjistit, že váš počáteční dojem z nich už je tentam, což se rozhodně stalo mně.

V druhém díle se také dočkáme několika překvapivých (i nepřekvapivých) odhalení a já můžu jen říct, že jsem si ho užívala stejně (ne-li více) jako díl předchozí. Kniha mě neustále nutila otáčet stránky dál a i když už v ní třeba nebylo zas tolik akce jako v díle předchozím (koneckonců se děj po celou dobu odehrával v Novém Prentisstownu), tak jsem i tak hltala stránku za stránkou a nebyla schopná od knihy odtrhnout oči.

Tentokrát snad ani nedokážu najít věc, která by se mi na knize nelíbila. Opravdu jsem si ji užívala od začátku do konce a nebyly tam ani části, při kterých bych se nudila. Některé věci jsem si sice už dokázala i domyslet, ale většinou jsem opět byla jen a jen překvapená. Líbilo se mi, jaký příběh pro nás Patrick vymyslel tentokrát a můžu jen říct, že ty jeho konce mě opravdu zabíjí. Že já nepočkala, až vyjde i poslední díl, takhle budu muset jen čekat, abych zjistila, jak to dopadne a ačkoliv jsem celkem trpělivý člověk, tak tohle se prostě nedá.

Rozhodně vám všem trilogií Chaos doporučuji. Je to jen díl od dílu lepší, všechny postavy jsou úžasné a takového záporáka jako je starosta Prentiss jen tak někde nenajdete. Jsem maximálně natěšená na to zjistit jak to všechno dopadne, protože tento díl skončil skutečně nadmíru napínavě. Už aby byl poslední díl venku.