sobota 17. března 2012

Recenze: Les rukou a zubů

Autorka: Carrie Ryan
Knižní série: The Forest of Hands and Teeth #1

Mary žije v uzavřené vesnici. Její svět se řídí prostými zákonitostmi: musí poslouchat pravidla církevního Sesterstva, nesmí se přibližovat k plotu, za kterým - v Lese zubů a rukou - žijí Nezasvěcení,kteří svým kousnutím promění člověka v chodící mrtvolu. Když Sesterstvo rozhodne, že se provdá za muže, kterého jí určili, Mary musí poslechnout, přestože se zamilovala do zraněného Travise. Pak ale Nezasvěcení proniknou do vesnice, a Mary v nastalém zmatku prchá společně s Travisem, svým snoubencem Harrym, kamarádkou Cass i bratrem Jedem a jeho ženou dál do zapovězeného lesa. Touží dostat se k vysněnému oceánu, dál za les a Nezasvěcené, do světa, který tam venku přece musí někde být.

Celý Maryin život se odehrává s jedné vesnici - jedné kolonií, odkud nemůže odejít. Celá vesnice je totiž obehnána silnými ploty, které slouží k tomu, aby je chránili před Nečistými - lidmi nakaženými něčím, co z nich dělá chodící mrtvoly toužící po mase. Takový je totiž svět po Návratu, v době, kdy Nečistí zaplavili svět. Mary odmítá věřit, že by snad byli poslední žijící lidé na světě, ačkoliv žádné lidi z venku nikdy nepotkala. Žije si ale vcelku poklidný život, což ovšem trvá jen do chvíle, než je její matka pokousána a stává se Nečistou a Mary je nucena přidat se k Sesterstvu.

Kniha celkem rychle nabere velký spád a i za pár stránek se stane několik věcí, což vyústí převážně ve změnu Maryiny situace a prostředí, ve kterém žije. To nejdůležitější, co se ovšem stane je to, že její vesnici napadnou Nečistí. A Mary se vydává na útěk...

Mary mi byla sympatická. Líbilo se mi, jakým způsobem ji autorka napsala. Ačkoliv některá její rozhodnutí nemusí někdo chápat a může se jim zdát být sobecká, mně se její chování líbilo. Každý jsme totiž nějaký a Mary byla zrovna taková. Taky se mi líbilo, že ačkoliv žila celý svůj život v jediné vesnici a nikdy neobjevila nějaký důkaz, že by snad za velkými ploty a Lesem rukou a zubů žil někdo jiný kromě Nečistých, tak nepřestávala doufat, že tam přece jen nějaký ten život existuje. Její naději přispívala i vyprávění její matky o věcech, které byly před Návratem, a převážně o oceánu. Ačkoliv to všichni považují za báchorky, Mary vyprávěním své matky věří. Mary si mě získala i tím, že když se s ostatními ocitla v lese, tak neztratila hlavu.

Naopak jako menší negativ jsem vnímala to, že se mi nezdálo, že bychom se toho nějak hodně dozvěděli o ostatních postavách knihy. Přišly mi popsané spíše jen povrchně a tudíž jsem se toho o nich zas tolik nedozvěděla, protože se kniha zaměřovala spíše na Mary samotnou. Když jsem knihu četla poprvé, tak jsem si toho ani nevšimla, ale při druhém přečtení byl můj dojem celkem silný. Vlastně ani nevím, zda jsem Travisovi s Mary vůbec fandila, protože jsem toho o Travisovi nevěděla tolik, abych si ho nějak oblíbila.

Kniha se mi opravdu líbila. Ze začátku má sice trochu pomalejší rozjezd, ale potom se už Mary spolu s ostatními vydává do lesa, kde se kolem nic za ploty neustále objevují nečiští a já jim jen fandila, ať se odtamtud dostanou živí a zdraví. Autorka mě dokázala některými vývoji v ději opravdu překvapit a já jsem ráda, že kniha skončila tak, jak skončila.

Kniha ve mně sice nevzbuzovala takový ten hororový pocit, jako u většiny čtenářů, kteří tuhle knihu četli (nebo alespoň těch, jejichž recenze jsem četla), a který nejspíš i měla, protože já se bojím opravdu jen při málo věcech, ale přece jen považuji Les rukou a zubů za nadprůměrnou knihu a už se nemůžu dočkat, až si přečtu pokračování.