úterý 10. dubna 2012

RC Recenze: Erebos - Hra, která zabíjí!

Autorka: Ursula Poznanski

Počet stran: 320
Překlad: Karolína Kousalová

Na jedné londýnské škole si mezi sebou žáci začnou předávat podivné balíčky, jeden se nakonec dostane i ke zvědavému Nickovi. V balíčku je DVD s počítačovou hrou. Hrou napínavou, a hlavně velmi inteligentní. Proč o ní ale nikdo nesmí mluvit a hráči musí dodržovat přísná pravidla? Pokud neposlouchají nebo se znelíbí poslovi se žlutýma očima, čeká je trest. Na druhou stranu jim hra dokáže splnit i ta nejtajnější přání. Jak je ale možné, že hra o každém všechno ví a neuděluje hráčům úkoly jen ve hře, ale i v realitě? Co hra vlastně chce? A jak ji může Nick zastavit?

Ursula Poznanski se narodila ve Vídni a Erebos byl jejím prvním thrillerem. Napsala i několik knih pro děti a také prozatím tři thrillery, mezi které patří Erebos a také Saeculum a Fünf. Erebos měl velký úspěch a získala za něj dokonce Německou literární cenu.

Nick byl až donedávna naprosto obyčejným studentem střední školy a ničím se od ostatních nelišil. Rád hrál basketbal a jako snad každý kluk usilovat o srdce nějaké té dívky. Potom ale ve škole začnou putovat zvláštní balíčky a někteří lidé se začnou chovat divně. Nechodí do školy, chovají se divně a jeho kamarád Colin se s ním dokonce odmítá bavit.

Je tudíž naprosto přirozené, že Nicka začne zajímat, co je v tom záhadném balíčku a proto, když mu ho někdo nabídne, Nick okamžitě přijímá. Doma zjišťuje, že se jedná o hru jménem Erebos. A že to není jen tak ledajaká hra. Nicka okamžitě pohltí a on by v ní nejradši strávit každou minutu svého dne a stejně jako ostatní začne dodržovat pravidla, která Erebos ustanovil. Protože ten, jak se zdá, má oči všude. Erebos totiž není jen tak obyčejná hra. A Nick se ocitl v jejích spárech.

Musím říct, že se mi Erebos hlavně líbil díky své reálnosti. Odehrává se to v prostředí, které my naprosto známe a postavy se taky nechovají nijak nereálně, to spíše naopak. Nicka jsem si rozhodně oblíbila. Je to prostě normální zvědavý teenager, který vpadne do stejné pasti jako ostatní a i tím se kniha tak trochu odlišuje. Nick totiž není takový typ kluka, který by proti hře hned zbrojil a následně všechny zachránil, naopak sám vpadne do jejích spárů a musí si sám uvědomit, co je hra zač. I ostatní postavy dobře doplňovaly děj a měly i dopad na nějaká Nickova rozhodnutí a klíčový vývoj situace.

Erebos vás chytne a jen tak nepustí
Musím říct, že se jedná o opravdu výbornou knihu a stejně, jako to měl Nick se stejnomennou hrou, pro mě bylo těžké se od ní odtrhnout. V knize nahlédneme i do fantasy světa Erebosu, kde Nick se svou postavou bojuje proti nejrůznějším příšerám a čelí různým nástrahám. Musím říct, že ačkoliv se mi líbilo, že autorka popisuje i hru, kterou Nick hraje a většinu času jsem si čtení užívala, tak mi místy přece jen tahle část přišla občas trošku nudná - přece jen tam Nickova postava pouze zápasila a něco hledala a kromě chvílí, kdy mu posel přikázal udělat něco v reálném světě, nás to v ději zas tak daleko neposunulo. Už jsem si ale naplno užívala druhou polovinu knihy a musím říct, že jsem vůbec netušila, co se další chvíli stane.

Český překlad se mi opravdu líbil a kniha se mi četla náramně dobře. Sice se mi občas zdálo, že je tam poněkud víc těch anglických výrazů, koneckonců ne každý zná tyhlety anglické fráze, vzhledem k tomu, že je ale originál napsaný v němčině, překladatelka nejspíš pouze ponechala anglické výrazy tam, kde je napsala samotná autorka a ačkoliv toho bylo občas trochu víc, tak myslím, že jen dobře.

Erebos je opravdu dobrá a napínavá kniha, kterou rozhodně doporučuji všem, co mají rádi napětí stejně jako dobrý příběh. Mnohdy jsem se od ní nedokázala odtrhnout a ačkoliv by se tam nějaké ty mouchy našly, přece jen se jedná o úžasný kousek, kterému musím dát 4 hvězdičky, které si rozhodně zaslouží.