RC Recenze: Rudá pyramida

Autor: Rick Riordan
Knižní série: Kronika Cartera Kanea #1

Počet stran: 408
Překlad: Dana Chodilová

Myslíte si, že je nějaký med nechodit do školy, věčně létat po celém světě, vozit s sebou jenom to, co se vejde do jednoho kufříku, a nemít žádný pořádný domov? Tak to budete koukat!
Už šest let cestuje Carter Kane z místa na místo se svým otcem, věhlasným egyptologem. Pořádně nezná ani vlastní sestru Sadie, která žije s prarodiči v Londýně. Děti se smějí setkat jen dvakrát do roka a tentokrát pro ně otec ještě ke všemu vymyslí nudnou prohlídku Britského muzea. Jenže pozor - egyptští bohové se probouzejí! Začínají nejděsivější Vánoce, jaké kdy Carter a Sadie zažili… Od toho dne se život čtrnáctiletého Cartera a dvanáctileté Sadie obrátí naruby. Sourozenci Kaneovi zjistí děsivou pravdu o své rodině a poznají tajemné egyptské bohy mnohem líp než z otcových výkladů a exponátů v muzeích.

Trochu o autorovi
Rick Riordan rozhodně není, co se psaní týče, žádný začátečník. Kromě Rudé pyramidy má na kontě i další úspěšné série, Percyho Jacksona a Bohy Olympu, a jeho série se umístily na prvním místě v žebříčku nejprodávanějších knih deníku New York Times a dokonce byl v Children's Choice Book Award zvolen Autorem roku. Rick žije v San Antoniu v Texasu se svou manželkou a dvěma syny.

Carter Kane strávil celý svůj život se svým otcem, celkem známým archeologem, na cestách. Na jednom místě se nikdy nezdržel moc dlouho, mezi jeho domov obvykle patřily hotely a letištní haly a dokonce ani pořádně nezná svou vlastní sestru Sadií, které rozhodně závidí, že nemusela strávit život na cestách s otcem, který se občas chová značně podivně.

Zato Sadiin život by se od toho Carterova nemohl snad lišit víc - narozdíl od něj totiž žila se svými prarodiči v Londýně. Navíc zdědila vzhled po matce, takže je narozdíl od Cartera běloška, z čehož důvodu je pro lidi občas těžké uvěřit, že jsou to vlastní sourozenci, když už se dvakrát za ten rok potkají.

Když ale jednoho dne jdou s otcem na prohlídku do Britského muzea, tak si oba myslí, že půjde o další z nudných výletů, nakonec se ale stanou věci, které by Carter ani Sadie nepovažovali za možné. A jejich dobrodružství začíná...

Cartera i Sadií jsem si značně oblíbila. Vyprávění z obou pohledů jsem si užívala a musím říct, že si mě oba získali stejně. Musím taky říct, že se mi líbilo, že Rick knihu napsal jakoby ve formě přepsání z nahrávky. Na mě už takové věci sice už delší dobu neplatí, jsem si ale jistá, že kdyby mi bylo takových devět a tuhle knihu bych četla, tak bych možná měla i vážné pochyby, zda se to skutečně nestalo, což byl nejspíš i Rickův záměr.

Egyptská mytologie je tak trochu jiná
Musím říct, že ačkoliv se mi kniha opravdu líbila, přece jen jsem měla, alespoň ze začátku, trochu problém se do ní dostat. Egyptští bohové jsou totiž rozhodně jiní od těch řeckých a římských, se kterými jsem se v Rickových knihách zatím setkala a člověk si musí zvykat i na trochu jiná 'pravidla', která v tomto světě platí a tudíž jsem se musela trochu zorientovat. Opět jednou ale musím Ricka pochválit za názvy jeho kapitol, protože některé byly opravdu vydařené. A samozřejmě by to nebyla Rickova kniha, aby se v ní neobjevily nějaké ty hlášky. Tolik jako v Percym Jacksonovi jich nečekejte, rozhodně ale i tak stojí za to.

Český překlad se mi opět jednou líbil. Rozhodně se mi kniha v překladu ale četla značně dobře a při čtení mě rozhodně nějaké nejasnosti nerušily.

Rick Riordan podle mě rozhodně patří k jedním z těch nejlepších spisovatelů současnosti a ačkoliv píše knihy převážně pro tu mladší část publika, tak já nejen Rudou pyramidu, ale i jeho další knihy doporučuji rozhodně všem, protože věřím, že Rick prostě dokáže čtenáře zaujmout, ať je jim kolik chce. Rudé pyramidě dávám 4 hvězdičky a už se opravdu těším, co si na nás Rick nachystal na příště. Protože jak ho znám, tak to bude ještě větší jízda než dosud.