úterý 24. dubna 2012

Recenze: Partials

Autor: Dan Wells
Knižní série: Partials #1

Čteno v: Angličtině
Hodnocení: ★★★★

Anotace:
Lidstvo je zničeno poté, co válka s Partiály - organickými bytostmi, které jsou lidem identické -  zničila světovou populaci. Díky viru, proti kterému je odolná pouze hrstka lidí, jich zbylo pouze několik deset tisíc a přeživší v Severní Americe si našli cestu na Long Island. Hrozba Partiálů je stále bezprostřední, ale co je horší, žádné dítě se už přes desetiletí nenarodilo imunní vůči viru. Čas lidstva se krátí.
Když se šestnáctiletá Kira dozví, že je její nejlepší kamarádka těhotná, tak je rozhodnutá najít řešení. Potom Kiru donutí jedno ukvapené rozhodnutí opustit svou komunitu s tím nejnepravděpodobnějším spojencem. Když se zoufale snaží zachránit to, co z její rasy zbylo, tak zjišťuje, že přežití jak lidí tak Partiálů leží v jejích pokusech zodpovědět otázky o tom, jak válka začala a na které ani nevěděla, že se má ptát.


Recenze může obsahovat spoilery
Musím říct, že když jsem si pořídila tuhle knihu, tak to bylo trochu spontánní rozhodnutí. Uviděla jsem skvělou obálku, značně lákavou anotaci a taky dobré hodnocení na goodreads, což mi stačilo k tomu, abych okamžitě letěla na book depository a pořídila si ji. Byla jsem si jistá, že své investice litovat nebudu a rozhodně jsem se nepletla.

Kiře Walkerové je šestnáct a pracuje jako stážistka v nemocnici v komunitě přeživníš na Long Islandu. Musí se dívat, jak se děti rodí a umírají, aniž by někdo byl blíž k nalezení léku na RM virus, virus, který ty děti zabíjí a proti kterému nejsou imunní. Kira ví, že nemůže nic dělat a jen doufat, že se jednoho dne narodí imunní dítě a oni konečně rozluští, jak to s virem je. Potom ale její nejlepší kamarádka otěhotní a Kira ví, že něco udělat musí. A proto se spolu se svými přáteli vydává na riskantní misi - musí získat Partiála, protože věří, že právě v nich se skrývá její odpověď, když jsou jako jediní proti viru kompletně imunní.

Kiru jsem si opravdu oblíbila. Rozhodně je chytrá a nebojí se jít do akce a dělá to, co musí a v co věří, že je správné. Rozhodně jsem jí už od začátku fandila, aby ten lék našla. Taky musím říct, že ji Dan napsal hodně dobře, vzhledem k tomu, že on sám je chlap. Četla jsem sice v některých recenzích, že to, že tu knihu napsal v er-formě lidem trochu znemožnilo se do Kiřiny situace úplně dostat, já to tak ale nevnímala a rozhodně mi to zážitek nezkazilo a myslím, že by pro Dana asi bylo divné psát holku v první osobě. Taky mi její chování nepřišlo nijak nepřirozené a ani nebyla vylíčená tak 'povrchně', jak někteří kluci holky vnímají, s čímž jsem bohužel měla možnost v jedné knížce střetnout.

Právě naopak, myslím, že Dan knize opravdu dodal, především tím, že nevěnoval nijak moc prostoru romantické části knihy. Kira má sice přítele, Marcuse, ale moc jejich chvilek se v knize nedočkáme a to se mi líbilo. Projednou taky hrdinka, která není na tom klukovi úplně závislá a dělá svá vlastní rozhodnutí aniž by se na něho spoléhala. Musím říct, že takových je v dnešní young adult literatuře značně málo a rozhodně jsem to vnímala jako takový 'čerstvý vítr' a značné plus.

Celkem jsem si taky oblíbila další postavy, z nichž každá měla v knize svou roli. Z těch vedlejších jsem si hodně oblíbila Jaydena, hlavně na konci pro to, co udělal. U Samma jsem si chvílemi nebyla jistá, co si o něm mám myslet, myslím ale, že nakonec můžu říct, že si mě celkem získal. Koho jsem ale ráda neměla, byl Marcus. Rozhodně mi přišlo, že Kiru vůbec nechápe a ani ji pochopit není schopen a byla jsem rozhodně ráda, že v knize nemá zas takový prostor.

Celkově se jedná o opravdu úžasnou knihu. Užívala jsem si každou stránku a rozhodně mi ty stránky míjely před očima a než jsem se nadála, tak jsem byla v polovině a potom najednou byl konec a já ani nestačila koukat. Rozhodně jsem z knihy absolutně nadšená - byla tam akce, Dan má svůj svět i virus opravdu dobře vymyšlený a hlavní hrdinka je taky rozhodně sympatická, nehledě na to, že i značně chytrá a já se rozhodně těším na druhý díl, který by Dan měl, už jen pro své vlastní dobro, opravdu brzo napsat.

Žádné komentáře:

Okomentovat