neděle 13. května 2012

RC Recenze: Odhalení

Autorka: L.J. Smith
Knižní série: Temné vize #1

Počet stran: 264
Překlad: Olga Staníčková

Kaitlyn je studentka střední školy. Kvůli svým nezvyklým očím a jasnovideckým schopnostem má pověst čarodějky. Lidé se jí bojí, a proto nemá žádné přátele. Přijme tedy pozvání do Zetesova institutu, kde bude moci začít nový život a studovat s vrstevníky s podobným neobvyklým nadáním. Kaitlyn zde pozná dva přitažlivé spolužáky, pohledného Roba, který svou léčivou silou rozdává jenom dobro, a tajemného a nebezpečného Gabriela s nezvyklými telepatickými schopnostmi. Studenti postupně začínají zjišťovat, proč byli do institutu přivedeni. A Kaitlyn se musí rozhodnout, komu má věřit... a koho bude milovat.

L.J. Smith žije v Kalifornií a má kočku a hodně knih. Nejvíce nápadů na knihy ji napadá, když spí. Mimo sérií Temné vize napsala i celkem (a spíše nechvalně) známé Upíří deníky nebo Tajný kruh, které byly obě dokonce převedeny televizní obrazovky ve formě seriálů.

Kaitlyn nikdy nebyla jednou z těch populárních dívek, právě naopak. Kvůli jejím zvláštním očím a schopnostem o ní dokonce říkají, že je čarodějka. Kaitlyn toho přitom nikdy nechtěla moc - jediné, po čem toužila, bylo alespoň zapadnout, někam patřit a aby ji lidé brali takovou jaká je, přijmuli ji. To se ale nestane dokud jí není nabídnuto místo v Zetesově institutu spolu s dalšími čtyřmi lidmi. Kaitlyn by tam strávila rok a poté dostala stipendium a mohla by jít na jakoukoliv školu by chtěla. Kaitlyn nejdřív váhá - hlavně kvůli jejímu otci, o kterém si není jistá, zda ho může nechat samotného, nakonec nabídku ale přijme a její život se od základů změní.

Musím říct, že jsem se s Kaitlyn, alespoň ze začátku, dokázala celkem ztotožnit, co se její ne-popularity týče, přece jen ale nemůžu říct, že bych si s ní až zas tolik rozumněla a chápala co dělá a proč to dělá a myslím, že je to pro mě spíše taková průměrná postava - nijak jsem si ji neoblíbila, ale taky mě neštvala. Kaitlyn dělá spíše jen to, v co věří, že je správné a to je pochopitelné. Oblíbila jsem si i další členy jejich pětičlené party - možná až na Roba. On totiž jak Rob tak Gabriel cítí něco ke Kaitlyn a ono je úplně obvyklé, že je ve většině knihách jeden hodný a druhý trochu nebezpečný, ale tady to autorka vzala opravdu doslovně a musím říct, že mi ty rozdíly přišly občas až trochu moc velké. A Rob mi svou svatouškovskou září občas značně lezl na nervy, kdežto Gabriel byl mnohem více složitý a to se mi na něm líbilo.

Vize jsou opravdu místy temné
Pravdou je, že jsem měla z knihy, ještě předtím, než jsem ji začala číst, značně rozporuplné pocity - přece jen je to od autorky Upířích deníků, které jsem sice nečetla, ale chválu jsem na ně taky neslyšela a na druhou stranu byly Temné vize naopak ohodnoceny značně kladně. A jsem ráda, že můžu říct, že se opravdu jedná o dobrou knihu - mělo to to napětí, rozhodně se mi dobře četla a místy mě kniha dokázala i překvapit a záporáci byli taky značně dobří. Musím říct, že se mi i líbilo jakým způsobem je zde Kaitlynina schopnost vykreslená - že nikdy nevidí celou scénu a obraz se nakonec může stát něčím úplně jiným, než jak zezačátku vypadal.

Překlad se mi opět jednou zdál dobrý - kniha se četla sama od sebe, stránky mi míjely před očima a rozhodně jsem se nemusela nad něčím pozastavovat.

Musím říct, že celkově se jedná o opravdu dobrou knihu. Dokázala mě překvapit, nenudila jsem se u ní a ani jsem tam nad ničím nemusela kroutit hlavou. Musím říct, že se mi zdá, že Upíří deníky opravdu dělají autorce špatnou reklamu, protože jak jsem se sama přesvědčila, ona dokáže dobrou knihu opravdu napsat. Za sebe nemůžu dát méně než 4 hvězdičky a pustit se do druhého dílu.